Likeur en lelies - Gaby Rasters RECENSIE

Recensie: Likeur en lelies - Gaby Rasters

Liz is de nieuwe eigenaresse van De Bloemenstal in het Vondelpark. Ze werd al jong moeder en heeft altijd hard moeten werken om samen met haar zoon Rens rond te komen. Inmiddels vergaat het Liz goed: ze heeft een leuke baan, een mooi huis en een hechte vriendengroep om zich heen. Rens zit inmiddels in de examenklas, maar heeft het soms moeilijk met zijn schoolwerk. Mentor Bas neemt contact met Liz op om zijn zorgen omtrent Rens te delen en hij biedt haar aan om Rens te helpen. In eerste instantie wil Liz de hulp van mentor Bas niet aannemen, maar hij laat zich niet zomaar aan de kant schuiven. Daarnaast is Bas wel erg leuk en is Liz erg van hem onder de indruk. De Bloemenstal was in de eerdere delen al de plek voor liefde en geluk. Weet De Bloemenstal dit ook aan Liz te brengen? Ze heeft zich door hard te werken altijd prima gered, maar ze snakt ook naar liefde en een maatje voor het leven.

In dit derde deel van De Bloemenstal-serie van Gaby Rasters maken we nader kennis met Liz, de nieuwe eigenaresse van De Bloemenstal. In deel 2 werd Liz al geïntroduceerd, maar in dit derde deel treedt zij naar de voorgrond en krijgt de hoofdrol. Liz is een aansprekend en herkenbaar hoofdpersonage. Door haar kennismaking met de vriendengroep rond De Bloemenstal is haar leven een stuk aangenamer geworden en kan ze haar vrienden om hulp vragen. Maar dat laatst vindt Liz soms nog erg lastig. Ze is gewend haar eigen boontjes te doppen en vindt het lastig om hulp van anderen te accepteren. Gaandeweg leert ze dat het soms juist goed is als je iets uit handen geeft.

Auteur Gaby Rasters heeft een toegankelijke en vlotte schrijfstijl. Likeur en lelies is niet omvangrijk in pagina's, het verhaal is aansprekend en meeslepend geschreven, waardoor het verhaal heerlijk leest. Hier en daar is het verhaal iets te idyllisch en de afloop voorspelbaar, maar dat maakt het boek niet minder leuk.

Eerder verschenen in deze serie Mocktails en magnolia's en Tequila en tulpen. De boeken zijn afzonderlijk te lezen, maar ik raad je toch aan om alle delen te lezen. Op die manier leer je alle personages goed kennen en kun je genieten van de liefde en vriendschappen die ontstaan rond De Bloemenstal.

Ondanks dat de serie De Bloemenstal redelijk luchtig is en onder het feel good genre is te scharen, weet auteur Gaby Rasters in elk deel wel maatschappelijke en actuele problematiek in het verhaal te verwerken. Het heeft een rol in de levens van de hoofdpersonages. In dit derde deel klinkt de duidelijke boodschap door dat geluk in het leven niet wordt gecreëerd door veel geld of macht, maar dat het in het leven juist draait om vriendschap en liefde voor elkaar. Een prachtige boodschap die ervoor zorgt dat het verhaal een diepere laag krijgt. Het vormt een mooie boodschap om deze leuke trilogie mee te eindigen.

Likeur en lelies

1  2  3  4  5

Liz geniet intens van de bloemenstal, toch krijgt ze het niet geregeld. Haar zoon Rens heeft haar nodig. Als meester Bas een kijkje komt nemen is ze van slag. Ze wil zijn hulp niet aannemen als het gaat om Rens, maar toch kan ze niet ontkennen dat ze onder de indruk is van Bas. Is de winkel weer een plek van geluk, liefde en romantische plannetjes?