Bast - Lucas de Waard RECENSIE

Recensie: Bast - Lucas de Waard

Hebben we niet allemaal soms het gevoel dat onze wereld te klein is? Gwen heeft dat gevoel ook, zo erg dat ze er alles aan doet om het onzichtbare touw tussen haar en Mads steeds groter te maken. Toch is het verhaal van Gwen niet één op één te vergelijken met jou of mij, Gwen leeft namelijk in een heel kleine wereld. Mads en zij zijn de enige overlevenden nadat de wereld is verwoest door "de barbaren". Toch kruipt bloed waar het niet gaan kan en Gwen laat zich leiden door de stem van "het donker", maar is wat ze vindt wel beter dan haar kleine, bekrompen wereldje?

Bast is de nieuwe aanwinst van het oeuvre van Lucas de Waard. Deze literaire roman is bijzonder. Vanaf de allereerste pagina is duidelijk dat je in de literaire wereld van De Waard stapt, wat dan relatief makkelijk wegleest door de verpakking in een "spannend" verhaal. Bast is voor een literaire roman vrij vlot geschreven, zonder af te doen aan de kunstzinnige uitspraken waarmee Bast is gevuld, zoals:

Als je maar lang genoeg blijft staan waar je staat, of blijft zitten waar je zit, word je vanzelf steeds harder. Alleen je binnenste is dan nog zacht, maar daar kan niemand meer bij komen.

Toch is het soms wel lastig om het verhaal van Bast goed te volgen. Het neemt soms aparte wendingen en halverwege het verhaal voelde ik de bui al hangen, waardoor de ontknoping niet zo spannend was als verwacht. Dat neemt niet weg dat mijn verbazing op het einde wel toenam toen de beweegredenen van Mads kenbaar werden gemaakt. Voor mij zijn de "barbaren" van Mads behoorlijk uit de lucht gegrepen en heeft Lucas de Waard veel kansen laten liggen door niet door het verhaal heen hints te geven. Op die manier had het verhaal meer één geheel geweest.

In dat licht is ook de proloog niet heel logisch gekozen. De proloog trekt gelijk de aandacht van de lezer, maar later blijkt dit helemaal niet het kantelpunt in het verhaal te zijn. Het kantelpunt is mijns inziens het moment waarop Gwen naar "het donker" luistert en probeert het onzichtbare touw tussen haar en Mads te vergroten.

Daarentegen is het eerste deel van Bast een knap staaltje literatuur. Lucas de Waard geeft een mooie omschrijving van de spanning tussen ouders, die hun kinderen willen beschermen en voor hen willen zorgen, en pubers die los willen komen. In die zin is Bast een mooie aanvulling en zelfs een aanrader voor de literatuurlijst op middelbare scholen. De Waard neemt de lezer namelijk mee in het verlangen van Gwen om het onzichtbare touw tussen Mads en haar op te rekken en uiteindelijk zelfs door te knippen, maar soms is dat touw meer een elastiek.

Al met al is Bast een bijzondere roman. Het verhaal trekt de aandacht van de lezer, maar laat deze soms ook weer helemaal los. De prachtige uitspraken zorgen ervoor dat Bast een bron van prachtige quotes is. Toch laat Lucas de Waard hier en daar belangrijke punten liggen, waardoor het verhaal niet één geheel vormt en de lezer met lichte verbazing achterlaat.

Recensie: Bast - Lucas de Waard

Bast

Lucas de Waard

31 mei 2022

ISBN 9789044546842
    Uitgever De Geus
    288 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

Mads en de jonge Gwen wonen in een diep, ondoordringbaar bos. Mads vertelt Gwen over de wereld en hoe die op gruwelijke wijze ten onder is gegaan. Zij zijn de enige overlevenden. Beschut door de wildernis leven ze samen van dag tot dag, tot het sobere bestaan Gwen begint te benauwen. In haar rebellie begaat ze per ongeluk een vreselijke daad die alles verandert.
    En dat is nog voordat er een pratende kat komt aangelopen en de vlammen die hun oude leven hebben verzwolgen tot in het bos blijken te reiken.