Ik ben blij dat mijn moeder dood is - Jennette McCurdy RECENSIE

Recensie: Ik ben blij dat mijn moeder dood is - Jennette McCurdy

Jennette McCurdy doet al haar hele leven alles om haar moeder gelukkig te maken. Zo heeft ze op haar zesde al haar eerste auditie voor een TV-programma gedaan, omdat het haar moeders droom was om van haar enige dochter een ster te maken. Ze leeft haar leven zoals haar moeder dat wil en het is haar doel om de persoon te worden die zij wil dat ze is, maar als haar moeder overlijdt zal ze moeten uitvinden wie ze zelf wil zijn. Haar moeder heeft alles in haar leven beïnvloed, van haar baan tot haar eetstoornis en de plek waar ze woont, alles is door haar bepaald.

Jennette McCurdy is wellicht beter bekend als Sam Puckett, uit Nickelodeon programma's Icarly en Sam & Cat, maar met deze autobiografie maakt ze haar debuut als schrijfster. Ze is pas 30 jaar oud, maar heeft al ongelofelijk veel meegemaakt. In Ik ben blij dat mijn moeder dood is deelt ze haar heftige levensverhaal. Haar moeder is altijd de belangrijkste persoon in haar leven geweest en bij iedere keuze die ze maakt houd Jennette rekening met haar. Het is ontzettend heftig te lezen hoe een moeder haar dochter zo kan manipuleren, zonder dat iemand het doorheeft.

Tijdens het lezen van dit boek voelt het echt alsof je Jennette leert kennen. Haar schrijfwijze is ontzettend sterk en je wordt meegenomen in al haar gevoelens en gedachten tijdens de situaties die zij vertelt. Doordat het boek zo duidelijk geschreven is, is het makkelijk je in te leven in de gebeurtenissen, ook al is het bijna onvoorstelbaar wat Jennette allemaal heeft meegemaakt.

Het verhaal is goed te begrijpen en Jennette neemt de lezer mee door haar hele leven, van klein kind tot nu. Ik ben blij dat mijn moeder dood is een heftig boek, zoals de titel je al doet geloven, maar ondanks dat is het toch humoristisch geschreven. Dat maakt het buiten ongelooflijk interessant ook nog écht leuk om te lezen.

Ik ben blij dat mijn moeder dood is is een interessant boek om te lezen, zeker als je vroeger naar Jennette als actrice hebt gekeken, maar eigenlijk grijpt het iedereen wel aan. Wel kunnen er enkele triggers inzitten voor mensen die zelf wat hebben meegemaakt. Het boek gaat voornamelijk over de manipulatie door haar moeder, maar ook haar eetstoornis en enkele momenten van seksueel misbruik komen in ik ben blij dat mijn moeder dood is voor. Het is zeker geen licht verhaal, maar wel ontzettend interessant om te lezen hoe Jennette's moeder zo een enorm impact op haar leven heeft gehad. Voor de mensen die Jennette nog kennen uit haar jeugd, of die psychologische verhalen interessant vinden is dit een absolute aanrader.

Ik ben blij dat mijn moeder dood is

1  2  3  4  5

Jennette McCurdy was zes jaar oud toen ze haar eerste acteerauditie deed. Het was haar moeders droom dat haar enige dochter een ster zou worden, en Jennette had er alles voor over om haar moeder gelukkig te maken. En dus ging ze mee in al haar manipulatieve grillen. Ook in wat haar moeder ‘calorie-restrictie’ noemde: weinig eten en zichzelf vijf keer per dag wegen. Zo ontstond er tussen hen een vreemde dynamiek, waarin haar moeder haar bijvoorbeeld zelfs tot haar zestiende hoogst persoonlijk onder de douche zet en ongevraagd bij haar intrekt als Jennette eindelijk op zichzelf gaat wonen.

In Ik ben blij dat mijn moeder dood is, schuwt Jennette geen enkel pijnlijk detail uit haar jeugd. Net als wat er gebeurt als de droom eindelijk uitkomt. Ze wordt gecast voor een nieuwe Nickelodeon-serie: iCarly. Maar terwijl haar moeder extatisch is, wordt Jennette overspoeld door angst, schaamte en zelfhaat, wat zich uiteindelijk vertaalt in eetstoornissen, verslaving en een hoop ongezonde relaties. En dat wordt allemaal alleen maar erger als vlak nadat ze (naast Ariana Grande) de hoofdrol krijgt in de iCarly spinoff Sam & Cat, haar moeder overlijdt aan kanker.