Moord voor de avonddienst - Richard Coles RECENSIE

Recensie: Moord voor de avonddienst - Richard Coles

Daniel Clement is al jaren pastoor in Champton waar hij samen met zijn moeder woont. Midden in een onrustige periode waarin er veel strijd is over het wel of niet installeren van een wc in de kerk wordt één van zijn parochianen vermoord, in de kerk, met een snoeischaar. Terwijl hij zijn taken als pastoor in deze moeilijke tijden probeert te vervullen wordt ook de speurneus in hem wakker en probeert hij de politie te helpen waar hij kan.

Moord voor de avonddienst begint met het schetsen van de parochie Champton. De inwoners, een stukje geschiedenis, de onderliggende verhoudingen en de omgeving worden uitgebreid beschreven. Dit duurt vrij lang, pas op 1/3 van het verhaal wordt de moord gepleegd en die eerste 1/3 van het verhaal blijf je je dus afvragen wie er dood zal gaan of je bent zo verzonken in het gekeuvel over Champton en zijn inwoners dat je even vergeet dat je een cosy crime aan het lezen bent. Aan de ene kant voelt dit niet helemaal passend bij genre, aan de andere kant legt het een goede basis voor het verhaal, zeker wetende dat dit het eerste deel van een reeks gaat zijn van Richard Coles over Pastoor Clement. En het is wel zo vermakelijk geschreven dat het niet vervelend is om te lezen.

Over het algemeen zit het verhaal van Moord voor de avonddienst goed in elkaar. Er zijn verschillende verhaallijnen van de verschillende dorpsbewoners die uiteindelijk allemaal op een bepaalde manier met elkaar verweven zijn. En er zijn meerdere verdachten die allemaal een goed motief zouden kunnen hebben. Tegen het einde lijkt het verhaal wat meer in een stroomversnelling te komen als er snel achter elkaar meerdere serieuze verdachten zijn voordat de uiteindelijke dader ontdekt wordt. Dit voelt een beetje gehaast en niet helemaal passend bij het verder rustige tempo in het boek. Uiteindelijk eindigt het boek wel als compleet plaatje en met een bevredigend einde.

De schrijfstijl van Richard Coles is erg prettig. Moord voor de avonddienst leest gemakkelijk weg en het kost geen moeite om in het verhaal te komen. Champton en zijn inwoners worden uitgebreid en levendig beschreven waardoor je ze bijna voor je ziet. Het kost daarom ook weinig moeite om mee te leven met de personages en ze meteen in je hart te sluiten. Zeker Cosmo en Hilda, de teckels van Daniel en zijn moeder. Je overweegt bijna om een teckel als huisdier te nemen door de gezelligheid die ze met zich mee lijken te nemen.

Moord voor de avonddienst is het eerste deel van de Pastoor Clement-reeks en maakt zeker nieuwsgierig naar de volgende delen. Zeker een aanrader voor liefhebbers van cosy crime en Engelse detectives.

Een pastoor Clement thriller 1 - Moord voor de avonddienst

1  2  3  4  5

Daniel Clement is al acht jaar pastoor in Champton. Hij woont er in de pastorie, samen met zijn moeder – de eigenwijze, onverschrokken maar ook lichtelijk irritante weduwe Audrey – en zijn twee teckels. Wanneer Daniel een plan aankondigt om een toilet in de kerk te installeren, is de parochie plotseling (en onverwacht) verdeeld: terwijl iedereen fel stelling neemt, dreigen lang verborgen geheimen de schijnbare rust van het dorp te verscheuren. En dan wordt Anthony Bowness achter in de kerk dood aangetroffen, in de nek gestoken met een snoeischaar.

Terwijl de politie de zaak onderzoekt, vallen er steeds meer doden. Daniel probeert ondertussen zijn afbrokkelende gemeenschap bij elkaar te houden... en een moordenaar te pakken te krijgen.