Cumulus - Neal Shusterman RECENSIE

Recensie: Cumulus - Neal Shusterman

Rowan heeft het als de zelfverklaarde Zeis Lucifer op zich genomen om Zeisen die een stap te ver gaan te bestraffen en zo nodig te vermoorden. Citra, die nu Zeis Anastasia is, probeert om samen met Zeis Curie de corruptie binnen de Orde aan de kaak te stellen. Ondertussen ontdekt de Cumulus een complot om Anastasia en Curie te vermoorden. Hij is gebonden aan zijn eigen regels en mag dus niet tussenkomen, maar dat neemt niet weg dat hij slim genoeg is om een achterpoortje te bedenken in de vorm van oude bekende Grayson Tolliver die er tegen zijn zin bij betrokken raakt.

Cumulus is het tweede deel in de serie van Neal Shusterman over de wereld van de Zeisen. Er volgt nog een derde boek en als de uitgever het ook wil vertalen, dan ligt er nog een boek met aparte verhalen uit de wereld die Shusterman creëerde klaar. Naast deze veelgeprezen serie schreef de auteur onder andere Game Changer en Dor. Aan dat laatste boek werkte hij samen met zijn zoon Jarrod.

Elk hoofdstuk van Cumulus wordt voorafgegaan door een stukje vanuit het perspectief van de Cumulus of een dagboekfragment van één van de Zeisen. Daarna komen zowel Rowan, Citra, Faraday als een aantal nevenpersonages aan het woord. Het wisselende perspectief zorgt voor een boeiende afwisseling en een inkijkje in het hoofd van karakters met een erg tegengestelde visie op de maatschappij en de manier waarop de Orde zou moeten werken. Door alles van verschillende kanten te belichten, ontstaat er een complex geheel waarin de strijd tegen willekeur en moordzucht centraal staat.

Rowan en Citra bevinden zich niet exact aan dezelfde zijde, maar koesteren wel dezelfde idealen en hebben toch nog zoveel affectie voor elkaar dat ze elkaar af en toe nog opzoeken. Dit moet uiteraard in het geheim gebeuren. Citra is duidelijk aan het groeien in haar rol als Zeis en grijpt elke kans die ze krijgt om van Curie te leren. Rowan voert zijn eigen strijd en begeeft zich op gevaarlijk terrein. Het brengt zijn leven in gevaar en hij zal moeten vechten voor zijn vrijheid. De hoofdstukken rond Faraday blijven helaas beperkt tot een minimum, dat is tegelijkertijd mysterieus en enerverend.

De auteur weet de spanning mooi op te bouwen. De dreiging die boven het hoofd van Citra en haar mentor hangt is uiteraard nog maar het begin van een hele reeks intriges. Shusterman weet een ingewikkeld web te weven en maakt daarbij gebruik van ondoorzichtige situaties. De dialogen zijn spitsvondig en intelligent, waardoor ook de wat minder belangrijke passages interessant blijven.

Cumulus maakt als tweede deel zeker de verwachtingen waar. Politieke intriges, vooroordelen en machtsmisbruik komen aan bod zonder één moment te vervelen en in de finale hoofdstukken ligt er een catastrofe op de loer. Uiteraard werkt de schrijver naar een climax van formaat toe die alleen maar doet wensen dat het derde deel snel in vertaling zal verschijnen.

Recensie: Cumulus - Neal Shusterman

Cumulus

1  2  3  4  5

Mensen leren van hun fouten. Ik kan dat niet. Ik maak geen fouten.

De Cumulus is de perfecte heerser van een perfecte wereld, maar heeft geen controle over de Zeisen. Er is een jaar verstreken sinds Rowan onder de radar is verdwenen. Sindsdien is hij een legende geworden, een wreker die corrupte Zeisen stuk voor stuk uitschakelt door middel van vuur. Zijn verhaal wordt fluisterend over het hele continent verteld.

Citra dorst als Zeis Anastasia met mededogen en daagt openlijk de idealen van de ‘nieuwe orde’ uit. Maar wanneer haar leven wordt bedreigd en haar methoden in twijfel worden getrokken, wordt duidelijk dat niet iedereen open staat voor verandering. Oude tegenstanders en nieuwe vijanden komen samen, en naarmate de corruptie onder de Zeisen zich verspreidt, beginnen Rowan en Citra de hoop te verliezen.

Zal de Cumulus ingrijpen? Of zal die gewoon toekijken hoe deze perfecte wereld zich begint te ontrafelen?