Een onverstandig huwelijk - Julia Quinn RECENSIE

Recensie: Een onverstandig huwelijk - Julia Quinn

Een nieuw boek van Julia Quinn, dan weet je eigenlijk al dat je goed zit. Deze koningin van historische fictie stelt haar fans van romantische boeken uit dit hoffelijke tijdperk nooit teleur. Liefhebbers weten het wel, maar Quinn is de auteur van de Bridgerton-boeken, waar de Netflix-serie op gebasseerd is. Ondertussen heeft ze ook vier delen van de Rokesby geschreven. Deze serie gaat over de buren van de Bridgertons, De Rokesby's, in de late achttiende eeuw.

De reputatie van Georgiana Bridgerton hangt aan een zijden draadje als ze ontvoerd wordt door een man die met haar wil trouwen. Ze weet ongeschadigd te ontsnappen, maar blijft achter met twee opties: leven als een oude vrijster of trouwen met degene die haar heeft ontvoerd. Eigenlijk achter haar rug om wordt vanalles in werking gezet voor een derde optie. Graaf Rokesby roept zijn vierde zoon, Nicholas, naar huis en 'vraagt' aan hem om te trouwen met zijn petekind, Georgiana, om haar zo te redden. Nicholas staat hier niet op te wachten. Het is niet dat hij Georgiana niet aardig vindt, maar hij staat op het punt om zijn medische studie af te ronden en heeft geen interesse om te trouwen. Toch weet hij wat hem te doen staat om haar te redden: een verstandshuwelijk. Wel makkelijk, zeker als ze elkaar nooit meer zullen zien dan jeugdvrienden...

Een onverstandig huwelijk is het vierde en laatste deel in de Rokesby-serie. De boeken van deze serie zijn afzonderlijk van elkaar te lezen, maar het is natuurlijk leuk om ze allemaal langs te gaan! Dat gezegd hebbende is dit boek wel de grappigste van de groep. Georgiana is een leuk personage. Ze is pittig, slim, staat voor zichzelf op en heeft humor. Nicholas is ook heel inteligent, soms een beetje houterig, maar heel ambitieus en een echte heer. Dit zijn dan ook hele interessante personages die sterke dialogen met elkaar hebben en duidelijk vooruit lopen op hun tijd.

Bijna 350 bladzijdes en 23 hoofdstukken later heb je de twee personages echt goed leren kennen. Julia Quinn schrijft vanuit een alwetend perspectief waardoor je van beide mensen veel leert over hun meningen, emoties en gevoelens (voor elkaar). De dynamiek van Georgiana en Nicholas is heel leuk en het is makkelijk om als lezer vaak te glimlachen als ze elkaar weer plagen.

Een onverstandig huwelijk is misschien wel het leukste deel uit de Rokesby-serie. Je krijgt ook veel hints naar de familie Bridgerton die we zo goed kennen uit de boekenreeks en Netflix serie. Een onverstandig huwelijk is precies wat je wil van Julia Quinn: een romantisch verhaal met interessante personages, in een historische setting en met een goed gevoel voor humor!

Rokesby's 4 - Een onverstandig huwelijk

1  2  3  4  5

Georgiana Bridgerton is niet tégen het idee van een huwelijk, ze had gewoon gedacht dat ze er iets meer over te zeggen zou hebben. Terwijl haar reputatie aan een zijden draadje hangt nadat ze is ontvoerd in ruil voor haar bruidsschat, krijgt Georgie twee opties voorgeschoteld: haar leven leiden als oude vrijster of trouwen met de schurk die haar leven heeft verwoest.

Maar er is nog een derde optie.

Als vierde zoon van een graaf is Nicholas Rokesby van plan zijn eigen koers uit te stippelen. Hij heeft een leven in Edinburgh, waar hij op het punt staat zijn medische studie af te ronden, en hij heeft geen interesse in het vinden van een vrouw. Maar wanneer hij ontdekt dat Georgie Bridgerton – zijn buurmeisje – de ondergang tegemoet gaat, weet hij wat hem te doen staat: een verstandshuwelijk. Een veilige optie, want ze zouden elkaar nooit kunnen zien als iets anders dan jeugdvrienden… toch?