De boekenfluisteraar - Carsten Henn RECENSIE

Recensie: De boekenfluisteraar - Carsten Henn

Boekverkoper Carl Kollhoff bezorgt in de avonduren na sluitingstijd van de boekhandel boeken aan bijzondere klanten. Wandelend door de pittoreske steegjes van de stad bezorgt hij avond aan avond boeken. Met de mensen waar hij bezorgt ontstaan langzaamaan prachtige vriendschappen. Voor de meeste van deze bijzondere mensen is Carl de schakel met de buitenwereld.

Tijdens één van zijn wandelingen komt Kollhoff de negenjarige Schascha tegen, die erop staat hem te vergezellen. Schascha is slim en grappig, maar onder haar opgewekte masker gaat een heel eenzaam meisje schuil. Ze heeft het thuis niet makkelijk. De twee raken aan elkaar verknocht en Schascha wordt een vast onderdeel van Carls avondroutine. Ook met de bijzonder mensen waar bezorgd wordt krijg Schascha een bijzondere band. Maar dan slaat het noodlot toe, Carl verliest zijn baan en de inboedel van zijn winkel wordt verkocht. Hij zal de kracht van zijn geliefde verhalen, trouwe klanten en zijn negenjarige metgezel hard nodig hebben.

De boekenfluisteraar is een bijzonder warm en hartverwarmend verhaal. Een boek met een lach en een traan. Een boek vol met liefde, kracht en vriendschap. Wanneer je begint te lezen is het even wennen aan de schrijfstijl van Henn. Het is wat verwarrend en soms moeilijk om de verhaallijn te pakken te krijgen. Maar wanneer je verder leest, verandert dit en krijgt het verhaal je gelukkig helemaal te pakken. Je wordt ondergedompeld in een zeer hartverwarmend, vlot en makkelijk lezend verhaal.

Personages zijn echt schitterend uitgewerkt. Carl, een oudere man, waarvan de liefde voor boeken afstraalt. Maar ook de liefde voor zijn medemens. Bijzonder hoe hij avond aan avond de buurt in gaat om deze boekenliefde te delen. Schascha, een negenjarig meisje, die erg pienter is voor haar leeftijd gaat op een bijzondere manier een vriendschap aan met Carl. Haar thuissituatie maakt dat ze de warmte van de oude man opzoekt. Beide personages vechten voor elkaar en hebben elkaar om uiteenlopende redenen nodig. Het is bijzonder beschreven hoe twee mensen zo bevriend kunnen raken en voor elkaar door het vuur gaan.

Het boek is overgoten met mooie thema's, denk hierbij aan vertrouwen, vriendschap, verdriet, spijt en nog veel meer.  Hierdoor krijgt het verhaal een hele mooie diepgang. Door deze mooie diepgang zet Henn je vooral aan het denken. Aan het denken over ouder worden, maar ook over hoe je elklaar kunt helpen, er voor elkaar kunt zijn en hoe mooi een bijzondere vriendschap kan zijn.

Iedere boekenliefhebber zal van dit boek gaan houden. Een heerlijk boek dat positiviteit brengt, een diepere laag heeft en je vooral aan het denken zet. De boekenfluisteraar is absoluut een bijzonder boek voor een paar hele fijne leesuurtjes!

De boekenfluisteraar

Carsten Henn

2 augustus 2022

ISBN 9789022596456
    Uitgever Boekerij
    224 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Boekverkoper Carl Kollhoff bezorgt in de avonduren na sluitingstijd boeken aan bijzondere klanten. Wandelend door de pittoreske steegjes van de stad bezorgt hij avond na avond boeken aan mensen die als vrienden voor hem worden. En voor velen is Carl hun belangrijkste verbinding met de buitenwereld.

Tijdens een van zijn wandelingen komt Kollhoff de negenjarige Schascha tegen, die erop staat hem te vergezellen. Schascha is pienter en grappig, maar onder haar opgewekte masker gaat een eenzaam meisje schuil dat het thuis niet makkelijk heeft. De twee raken aan elkaar verknocht en Schascha wordt een vast onderdeel van Carls avondroutine. Dan slaat het noodlot toe: Carl verliest onverwacht zijn baan en de inboedel van zijn winkel wordt verkocht. In deze moeilijke tijden zal hij de kracht van zijn geliefde verhalen, zijn trouwe klanten en zijn negenjarige metgezel hard nodig hebben om zijn leven weer op de rit te krijgen.

• Slag of stoot - Meghan Quinn