Jeugdzonde - J.D. Barker RECENSIE

Recensie: Jeugdzonde - J.D. Barker

Kersverse politieagent Walter O’Brien wordt op zijn eerste avond geconfronteerd met een een dode man die duidelijk niet aan een natuurlijke dood is gestorven. In de badkamer vindt hij een jonge, naakte vrouw vastgeketend aan de wastafel. Walter ontfermt zich over haar maar tijdens de rit naar het ziekenhuis ontsnapt ze en is ze onvindbaar. Totdat Walter, inmiddels rechercheur, haar na jaren spot in een restaurant. Dat is het begin van een jarenlang kat en muisspel dat steeds vreemdere vormen aanneemt. Wie of wat is die vrouw? Wat doet ze met de geest van Walter? En is zij verantwoordelijk voor een spoor van dood en verderf? Een bloedspannende thriller, met vleugjes science-fiction, horror en fantasy.

James Patterson schrijft geregeld met co-auteurs. Jeugdzonde schreef hij deze keer samen met J.D Barker en dat merk je gelijk aan de schrijfstijl. Waar in andere boeken de dialogen soms wat stijf, gekunsteld overkwamen leest Jeugdzonde als een trein. Vloeiende dialogen en taalgebruik zoals je zou spreken en de scènes worden filmisch beschreven waardoor je nauwelijks moeite hoeft te doen om het verhaal te kunnen volgen.

Het boek is ingedeeld in korte hoofdstukken die afwisselend van het heden naar het verleden gaan.Het grootste gedeelte speelt zich af in het verleden waar we Walter volgen tijdens zijn carrière als agent en rechercheur en zijn zoektocht naar de vrouw die spoorloos leek zijn. In het nu worden we nog steeds meegenomen in zijn zoektocht. Weet hij haar te vinden en komt hij erachter wie zij werkelijk is?

Jeugdzonde beslaat 430 pagina’s en pakweg de eerste 300 zijn superspannend zoals je van een goede thriller kunt verwachten. Helaas wordt het verhaal daarna ongeloofwaardig, vreemd, soms wat verwarrend. Er zitten veel horror, fantasy en science-fiction elementen in waardoor je, als je geen fan van deze genres bent hevig teleurgesteld zal zijn. Hoewel dit laatste stuk minder is kun je niet zeggen dat Patterson en Barker niet origineel zijn. Het getuigd van veel fantasie en laat zien dat het rasechte schrijvers zijn.

Kortom Jeugdzonde zou een beter boek zijn als het laatste deel op dezelfde geloofwaardige manier was geschreven als het eerste stuk. Op de cover staat thriller maar op de achterflap had de uitgever het beste aan kunnen geven dat er vleugjes horror, bovennatuurlijkheid, science-fiction en fantasy in zitten dat was eerlijker geweest naar de lezer toe. Een afsluitend oordeel is er niet, het ligt aan je eigen smaak en voorkeur of Jeugdzonde je bevalt.

Recensie: Jeugdzonde - J.D. Barker

Jeugdzonde

1  2  3  4  5

Tijdens zijn eerste avond bij het politieteam van Detroit wordt Walter O’Brien naar een plaats delict gestuurd. Een doodsbange jonge vrouw zit weggedoken onder de wastafel, de spiegel is aan gruzelementen. Op het bed ligt een oude man die op het eerste gezicht een natuurlijke dood is gestorven. Tijdens de terugrit naar het bureau weet de vrouw te ontsnappen: ze verdwijnt spoorloos. Het is voor de politie onmogelijk om de zaak af te sluiten en voor O’Brien om haar te vergeten.

Jaren later is de inmiddels ervaren O’Brien gepromoveerd tot rechercheur. Hij is nog altijd gefascineerd door de vrouw die hem destijds door de vingers glipte. Dan blijkt dat hij niet de enige is die op zoek is naar de vrouw, die nu de naargeestige bijnaam de Zwarte Weduwe draagt. Langzaam legt hij een reeks dodelijke geheimen bloot die weliswaar niet in Detroit is begonnen, maar, als het aan O’Brien ligt, daar wel degelijk zal eindigen.

• Slag of stoot - Meghan Quinn