Cultus - Camilla Läckberg, Henrik Fexeus RECENSIE

Recensie: Cultus - Camilla Läckberg, Henrik Fexeus

Bij de verdwijningszaak van een klein jongetje in Stockholm wordt het speciale politieteam van rechercheur Mina Dabiri ingeschakeld. Deze zaak lijkt niet op zichzelf te staan en Mina en haar team verwachten dat er mogelijk meer vermissingen gaan komen. Om de verdwijningszaak op te lossen zoekt Mina contact met mentalist Vincent Walder. Hij stond haar en haar team eerder bij in een moeilijke casus. Kunnen zij er samen voor zorgen dat dit mysterie wordt opgelost?

Auteur Camilla Läckberg en mentalist Henrik Fexeus hebben hun krachten gebundeld in een thrillertrilogie met rechercheur Mina Dabiri en mentalist Vincent Walder in de hoofdrol. De samenwerking tussen een rechercheur en een mentalist is een opvallende en originele keus in een thriller. Het blijkt een mooie aanvullende combinatie in de zoektocht naar misdadigers. Cultus is de tweede thriller van deze trilogie. In het eerste deel Box zocht Mina voor het eerst de samenwerking met Vincent op, om inzicht te krijgen in het profiel van de dader. Door zijn werk als mentalist heeft Vincent kijk op de werking van het menselijke brein. Dit helpt de politie in het schetsen van een daderprofiel en zo in het oplossen van moeilijke politiezaken.

Zowel Mina als Vincent zijn boeiende personages. Vincent heeft zijn leven als populair mentalist en drie opgroeiende kinderen. In het eerste deel van de trilogie hebben we meer gelezen over de jeugd van Vincent. In deel twee krijgt de achtergrond van Mina meer kleur. Mina is een toegewijde rechercheur met een erge vorm van smetvrees, waardoor haar denken en leven behoorlijk beïnvloed worden. Daarnaast blijkt ze een geheim met zich mee te dragen, wat in dit boek een van de verhaallijnen is. Vincent en Mina zijn heel verschillend, leiden een heel ander leven, maar ze voelen toch een zekere verbinding en werken graag samen, omdat ze elkaar verder helpen in het denken en het zoeken naar een dader.

Het verhaal is voornamelijk geschreven vanuit het perspectief van Vincent en Mina, maar soms komen ook andere teamleden aan bod. Daarnaast wordt geschakeld tussen heden en verleden. Door deze opbouw wordt de spanning in het verhaal opgebouwd. Cultus heeft een wat lange aanloop en weet pas na een tijdje de lezer echt te pakken. Maar wanneer dit eenmaal het geval is, is het verhaal spannend en interessant door de psychologie rondom sektes. Vincent komt met boeiend scenario's en het is tot het einde niet te voorspellen wat de afloop van dit verhaal gaat zijn.

Camilla Läckberg is een bekende naam in het thrillergenre. Henrik Fexeus is mentalist en auteur, maar nieuw in dit genre. Samen hebben ze een sterke thriller geschreven. Door de schakeling tussen heden en verleden, een verrassend plot en boeiende hoofdpersonages is het een meeslepend boek dat moeilijk aan de kant is te leggen.

Cultus

1  2  3  4  5

Wanneer een klein jongetje van een kinderdagverblijf in de buurt Södermalm van Stockholm verdwijnt, worden rechercheur Mina Dabiri en haar team weer ingeschakeld. Ze ontdekken gelijk overeenkomsten met een andere verdwijning die niet goed eindigde. Alles wijst erop dat er meer kinderen zullen verdwijnen. Mina neemt daarom voor het eerst sinds de dramatische gebeurtenissen van twee jaar eerder contact op met mentalist Vincent Walder. Hun band is bijzonder gebleken, maar lukt het ze ook om degenen die het meest kwetsbaar zijn te beschermen?