Sterker samen - Gea Veldkamp RECENSIE

Recensie: Sterker samen - Gea Veldkamp

Sterker samen is een reisverhaal geschreven door Gea Veldkamp. Het focust sterk op het leven en de manier waarop we ernaar kijken. Want niet iedereen deelt dezelfde mening over hoe de samenleving in elkaar zit (of hoort te zitten). Zo ook de twee vrouwen die in de hoofdrol spelen.

Vivian werkt bij Hannah als poetshulp. Hannah is al een tijdje weduwe en gepensioneerd. Om de zoveel tijd trekt ze met haar camper op vakantie om te genieten in de natuur. Deze keer wil Hannah naar Scandinavië en in een opwinding besluit ze Vivian mee te vragen. Die zegt maar al te graag ja, want ze heeft geen geld om te reizen. Onderweg leren ze Alex kennen, een gekwelde kunstenaarsziel. Vivian lijkt op slag verliefd maar Hannah zet toch vraagtekens bij de nieuwe ontwikkeling.

Beide karakters zijn erg uiteenlopend. Hannah is eerder serieus en realistisch terwijl Vivian naïef en creatief is. Maar beide karakters lijken elkaar eigenlijk niet zo goed te kennen. Bovendien is er hier sprake van een redelijk leeftijdsverschil. Als lezer vraag je jezelf af waarom je nu eenmaal je eigen poetshulp mee op vakantie zou nemen. Laat staan iemand die nog veel jonger is en waar je weinig eigenschappen mee deelt. Het begin start dus een beetje vreemd. Zeker gezien de vrouwen geen concrete plannen maken over wat ze in Scandinavië willen gaan doen. Wie gaat er trouwens op reis zonder wat af te spreken? Uiteindelijk botsen de beide personages hierdoor.

Sterker samen lijkt gepromoot te worden als een echt reisverhaal. Alleen besteed de auteur nog geen derde van het boek aan de eigenlijke trip. Je verwacht als lezer te genieten van de beschrijving over Scandinavië en de fantastische avonturen die Vivian en Hannah er beleven. Dit is niet het geval en enigszins teleurstellend. Nog erger is dat het eigenlijke verhaal weinig te maken heeft met de reis. De ontwikkelingen die in het boek plaatsvinden, hadden evenzeer gebeurd zonder de hele trip. Hannah en Vivian maken misschien een diepere connectie, maar dit kon ook thuis hebben plaatsgevonden aan de koffietafel. Het komt er alleszins op neer dat ze elkaars leven verrijken naar het einde toe.

De schrijfstijl is op zijn zachts gezegd saai te noemen, zeker in het begin. Veel conversaties die aan bod komen zijn simpel geschreven en trekken niet de aandacht. Als lezer dwalen je gedachten vaak af en dan heb je nog niet echt iets gemist. Uiteindelijk betert dit wel een beetje vanaf het moment dat ze op reis vertrekken. Dan gebeuren er eindelijk ook wat onverwachte momenten die het verhaal interessant maken. Het einde van het boek valt dan weer een beetje tegen. Maar hier komen alle karakters wel samen en zien we ook waar de auteur met haar verhaal heen wilt.

Sterker Samen is dus een boek over twee vrouwen die elkaar beter leren kennen. Hierbij kijken ze door de ogen van de ander naar het leven. Het verhaal alleen is niet zo sterk. Je verwacht als lezer een leuke trip naar Scandinavië, maar dit valt wat tegen. Zeker gezien het maar een klein deel uitmaakt van het geheel. Bovendien brengt de trip de beide personages wel samen, maar heeft de algemene reis geen effect op de rest van het verhaal. Terwijl dit wel de indruk wekt op de achterflap.

Recensie: Sterker samen - Gea Veldkamp

Sterker samen

1  2  3  4  5

Weduwe Hannah reist al jaren in haar eentje met een camper. Haar hulp in de huishouding Vivian gaat nooit op vakantie vanwege geldgebrek. Hannah stelt voor om gezamenlijk naar Scandinavië te reizen en Vivian accepteert haar aanbod van harte. Hannah en Vivian delen tijdens de reis hun levensverhalen met elkaar. Het is tijd om hun verleden op te ruimen en te leren accepteren. Daarbij hebben ze geen vakantieliefde nodig, maar wel hun reisgenoot.