Het eilandhotel - Jenny Colgan RECENSIE

Recensie: Het eilandhotel - Jenny Colgan

In Het eilandhotel proberen Flora en haar broer Fintan het hotel dat de overleden geliefde van Fintan hen naliet klaar te maken voor de grote opening. Dat gaat natuurlijk niet zonder tegenslagen. Ondertussen wordt Isla verliefd op een prins zonder dat ze het weet en worstelen Lorna en Saïf nog steeds met hun liefde voor elkaar.

Het verhaal van Het eilandhotel is eigenlijk niet los te zien, en daarmee ook te beoordelen, van de hele Café Zon & Zee-serie. Dit is alweer het vierde deel en het risico daarvan is dat het verhaal een beetje gaat slepen. Het kan wat gaat irriteren als iemand nog steeds tegen dezelfde problemen aanloopt, zoals de onzekerheid van Flora. Het eilandhotel balanceert hierin een beetje op het randje. De al bekende personages hebben genoeg ontwikkeling door gemaakt om het interessant te houden maar je merkt wel dat daar niet meer een heel boek over te schrijven is. Dat heeft Jenny Colgan goed opgelost door Isla wat meer op de voorgrond te zetten en een aantal nieuwe personages toe te voegen, zoals de geheime prins en de nieuwe kok van het hotel. Beiden op hun eigen manier kleurrijke personages die de serie nieuw leven inblazen. Hierdoor blijft het verhaal interessant maar kun je toch het leven van de oudere personages blijven volgen.

De schrijfstijl van Jenny Colgan is in Het eilandhotel precies wat we van haar kennen en verwachten, toegankelijk en heel prettig leesbaar. Het kost totaal geen moeite om in het verhaal te komen en je in te leven in de personages. En hoe ze het eten beschrijft is bijna misdadig, het water loopt je ervan in de mond. Ook de beschrijving van Mure is even levendig als in de vorige delen. Jenny weet zowel de mooie, de natuur, als de minder mooie onderdelen van Mure, het weer, zo te  omschrijven dat je het bijna voor je ziet. De humor in de schrijfstijl van Jenny Colgan is ook altijd weer een fijne toevoeging aan het verhaal. Hierdoor moet je regelmatig hardop lachen om de personages en het brengt luchtigheid in de soms zware onderwerpen zoals het verdriet om het overlijden van de man van Fintan en onzekerheid van Flora.

Samengevat is Het eilandhotel van Jenny Colgan niet per se het beste deel in de Café Zon & Zee-serie maar zeker onmisbaar in het geheel en een echte must read voor Jenny Colgan en feelgoodliefhebbers.

Café Zon & Zee 4 - Het eilandhotel

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het vierde deel van de bestverkochte Café Zon & Zee-serie van Jenny Colgan!

Wanneer Flora McKenzie samen met haar broer Fintan het leegstaande hotel op het eiland probeert om te toveren tot een feestelijke oase van knapperende haardvuren en heerlijk eten, blijkt dat minder eenvoudig dan gedacht. Maretakken, glühwein en vrede op aarde – wie wil dat nou niet? Maar voor het zover is moeten er nog wat obstakels worden overwonnen… Krijgt Flora alles voor elkaar voor de Grote Opening?

• Slag of stoot - Meghan Quinn