De eerste vrouw - Muna Shehadi RECENSIE

Recensie: De eerste vrouw - Muna Shehadi

Holly Penny gaat voor het eerst in decennia weer op reis, namelijk naar de begrafenis van haar ex-man Lyle. Voor deze gelegenheid reist ze af naar een resort waar ze veel samen zijn geweest. Het belooft een beladen weekend te worden, waarin ze ook de twee vrouwen na haar zal ontmoeten. Het is voor Holly sinds 'de verandering' al wat lastiger om alles op een rijtje te zetten, maar hoe ga je dan om met alle nieuwe verhalen over de voormalige belangrijkste persoon in je leven? Schijnbaar was hij in zijn latere huwelijke een heel ander persoon, maar waarom heeft hij hun huwelijk voor zijn volgende vrouwen geheim gehouden?

In De eerste vrouw, geschreven door Muna Shehadi volgen we Holly in zowel het heden als het verleden. Regelmatig wordt er een hoofdstuk toegewijd aan haar getrouwde leven met Lyle. De rest van het verhaal speelt zich af tijdens het weekend van zijn begrafenis, met zijn broer Caleb en zijn latere vrouwen. Het verhaal verloopt dus niet chronologisch, maar dit is absoluut niet storend of lastig. De flashbacks naar haar relatie met Lyle zorgen juist voor wat fijne en soms ook nodige achtergrondinformatie over hoe Holly het weekend beleefd.

Holly leer je tijdens het lezen dus ontzettend goed kennen, waardoor het verhaal ook stukken duidelijker word. Er worden heel veel details gegeven, voor sommigen wellicht wat teveel, het verhaal kan door alle details wat langdradig aanvoelen. Zeker in het begin van De eerste vrouw duurt het even voor het verhaal op gang komt en wordt er vooral eerst wat relevante informatie vertelt. Zodra je het langdradige begin door bent komt er wel genoeg spanning en drama bij kijken om het een leuk verhaal te maken.

Soms wordt er ook een deel van het verhaal verteld door e-mails. Dit zijn e-mails tussen Lyle en zijn broer Caleb, dit zijn vaak op belangrijke momenten in het leven van Lyle en Holly, om zo ook wat meer inzicht te geven in hoe Lyle er tegen aan keek. Dit alles maakt dat het verhaal goed te lezen en te begrijpen is, op enkele spelfouten na. De schrijfwijze van Muna Shehadi is ook nog eens toegankelijk, het boek is eenvoudig te lezen. Ook de andere belangrijke personages, zoals Caleb en de twee andere vrouwen worden goed genoeg beschreven.

De eerste vrouw is een aanrader als je houdt van romans met wat meer drama en die niet vanaf het begin al helemaal te voorspellen zijn. Er gebeurt ontzettend veel in dit boek waardoor het leuk blijft om te lezen, zodra je het begin eenmaal door bent. Het is een mooi liefdesverhaal waar je steeds een nieuw stukje van ontdekt.

De eerste vrouw

1  2  3  4  5

Holly Penny verwacht dat de begrafenis van haar ex-man gedenkwaardig en emotioneel zal zijn. Lyle was haar grote liefde; ze waren gelukkig totdat hun leven in een fractie van een seconde veranderde, waardoor uiteindelijk hun huwelijk verwoest werd.

Voor de begrafenis reist ze af naar het mooie bergresort waar ze vaak samen zijn geweest. Daar komt ze erachter dat Lyle hun relatie geheimhield voor de twee vrouwen met wie hij na haar trouwde. Nog verontrustender zijn de verhalen die de andere vrouwen vertellen. Lyle lijkt weinig overeenkomsten te hebben met de man die Holly zo goed dacht te kennen. Wordt ze gedwongen om zowel haar toekomst als haar verleden te herzien?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn