De vijf die blijven - Holly Jackson RECENSIE

Recensie: De vijf die blijven - Holly Jackson

In De vijf die blijven maak je kennis met Red en haar vrienden die samen op een campervakantie gaan. Tegen het einde van de reis worden de banden van de camper op een verlaten weggetje kapot geschoten met een geweer. Dit is het begin van een hele lange avond, er zit een scherpschutter op de groep te azen. Hij weet dat één van de groep een geheim heeft, waar de schutter een moord voor zou plegen. Ze vinden een oude radio waarmee de scherpschutter met de groep kan communiceren. Het verhaal volgt de groep de hele nacht door.

Holly Jackson is een inmiddels bekende jeugdschrijfster, vooral bekend van haar serie Moordgids voor lieve meisjes waarin Pip een crime podcast maakt (aanrader!). Deze serie won onder andere de Barnes & Noble book of the year award. Op dit moment maakt de BBC een televisieserie van Moordgids voor lieve meisjes. De vijf die blijven is haar eerste standalone, en wat voor één. Dit boek is verschenen in 2022 in het Engels en vertaald naar het Nederlands in 2023.

De tijdspanne in het boek van begin tot eind is minder dan twaalf uur, dit levert vaak trage verhalen op, maar dit verhaal las als een trein. Er is uiteindelijk te concluderen dat één van de vrienden samenwerkt met de schutter, ze proberen uit te vinden wie dit is. Ondertussen proberen ze ook te ontsnappen uit de camper, zonder dat ze geraakt worden door kogels die constant rondvliegen. Dit levert een hoop ruzie op tussen de leden van de vriendengroep. Één ding dat wel zeker is, is dat niet iedereen deze nacht zal overleven...

De schrijfstijl van Jackson is ontzettend goed en zo spannend. De vijf die blijven is onmogelijk weg te leggen, het verhaal was steengoed. Het plot zat erg goed in elkaar, met telkens die extra plottwist die je niet verwacht. In het einde komt alles samen.

Dit boek behoort nu al tot de top van de in 2023 (in het Nederlands) verschenen young adult boeken. Een superspannend verhaal, het boek is onmogelijk weg te leggen. Echt een aanrader voor iedereen!

De vijf die blijven

1  2  3  4  5

De achttienjarige Red en haar vrienden gaan op voorjaarsvakantie naar de kust. Hun camper zit vol en de stemming zit er goed in. Totdat de camper op mysterieuze wijze opeens tot stilstand komt in niemandsland. Terwijl de wielen een voor een kapot worden geschoten, beseft de groep dat er geen sprake is van een ongeluk. Er zit een scherpschutter daarbuiten, en hij heeft het op een van hen gemunt. Iemand uit de groep heeft namelijk een geheim waar de schutter een moord voor zou plegen.

Het is het begin van een kat- en muisspel waarin de zes vrienden wanhopig op zoek gaan naar hulp. Verborgen geheimen komen aan het licht en er heerst een dodelijke spanning binnen de groep. Er is maar één ding zeker. Niet iedereen zal deze nacht overleven…

• Slag of stoot - Meghan Quinn