Ooit, misschien - Debbie Johnson RECENSIE

Recensie: Ooit, misschien - Debbie Johnson

Wanneer Jess op de zolder van haar overleden moeder een doos met brieven en kaarten vindt, is ze tot op het bot geschrokken. Zeventien jaar lang heeft ze gedacht dat haar man Joe haar heeft verlaten. Door een tragisch ongeluk hun dochtertje Grace overleden en kwam Jess bewusteloos in het ziekenhuis te liggen. Toen ze wakker werd, vertelden haar ouders haar dat Joe haar heeft verlaten omdat hij niet met de dood van Grace om kon gaan. Maar de kaarten en brieven zeggen iets heel anders: dat er meer achter het verhaal zit dan ze dacht... Samen met een haar neef Michael en vriendin Belinda moet en zal Jess erachter komen wat er écht met Joe is gebeurd. Leeft hij nog? Waarom is hij dan plotseling vertrokken? Wat is er écht gebeurd?

In Ooit, misschien van Debbie Johnson volgen we Jess, die altijd heeft gedacht dat haar man haar verlaten heeft omdat hij de tragische dood van hun dochtertje niet kon verwerken. Bereid je voor: dit is een boek dat je op emotioneel niveau hard zal raken. Het ene moment is het hartverscheurend en het andere moment ben je weer vol blijdschap. Daarbij zit er ook echt een goede boodschap aan het verhaal: leef je leven, zelfs als je iets vreselijks hebt meegemaakt. Het boek kent humor en een vleugje mysterie. De kans is ook groot dat je een traantje zal laten. Kortom: Ooit, misschien is een dikke aanrader.

Het was heerlijk om met Jess mee op "reis" te gaan. Jess reis namelijk naar verschillende landen en door verschillende continenten om haar verloren liefde op te sporen. Belangrijk is ook om te beseffen dat Ooit, misschien niet alleen maar in het teken staat van romantiek. Integendeel, het gaat juist over de reis die Jess aflegt, hoe ze op zichzelf reflecteert en hoe erg ze als persoon gegroeid is. Als lezer zal je snel van Jess als personage gaan houden. Ze is een sterke vrouw, die net dat ene zetje nodig heeft om haar leven écht te leven. Gedurende het boek wordt ze ook geconfronteerd met lastige situaties, en door de manier waarop ze dat oppakt krijg je nog meer bewondering voor Jess.

Alhoewel dit boek een heftige emotionele lading kent, zorgen de humoristische gesprekken tussen Jess, Michael en Belinda voor verlichting. Hierdoor voelt het boek niet altijd zwaar aan, waardoor je sneller door het verhaal heen zal gaan en het makkelijk wegleest. Het is dus niet alleen maar hartverscheurend, waardoor je af en toe zeker zal moeten gniffelen. De schrijfstijl die Johnson hanteert is dus erg prettig en zal je als lezer erg kunnen waarderen. Maar toch zal dit boek nog dagen in je hoofd spoken door het verhaal zelf, en de emotionele impact die het op je gaat hebben. Denk dus niet dat dit een luchtig boek is voor tussendoor, maar bereid je dus voor op een emotionele rollercoaster. Daarbij is het erg leuk dat je tijdens het lezen geen idee hebt hoe het verhaal daadwerkelijk zal gaan eindigen. Het kan alle kanten op gaan, wat erin resulteert dat je het boek niet kan wegleggen.

Ooit, misschien is een fantastisch verhaal dat nog dagenlang in je hoofd zal blijven zitten. Wees niet verrast als je na het lezen van dit boek een heuze book hangover krijgt!

Ooit, misschien

1  2  3  4  5

De waarheid kan alles veranderen.

Jarenlang was Jess ervan overtuigd dat Joe, de vader van haar kind en de enige man van wie ze ooit heeft gehouden, haar had verlaten op het moment dat ze hem het meest nodig had. Daar ging ze bijna aan kapot. Zeventien jaar later vindt ze een doos met kaarten en brieven op haar moeders zolder en komt ze erachter dat de waarheid over zijn vertrek al die tijd voor haar verborgen is gehouden.

Samen met haar twee beste vrienden volgt ze het spoor van de vervaagde poststempels van over de hele wereld. Met elk stukje dat op zijn plaats valt, ontdekt Jess nieuwe dingen over zichzelf en de man die ooit haar hart brak. Leeft Joe nog? Weet hij dat Jess hem nooit vergeten is?

Misschien kan ze hem vinden. Misschien is hun liefdesverhaal toch nog niet voorbij. Misschien zullen ze op een dag weer samen zijn. Ooit, misschien.