Trammelant op Texel - Lily Frank RECENSIE

Recensie: Trammelant op Texel - Lily Frank

Na lang aarzelen beslist Kitty om een weekje vakantie te nemen aan zee. Ze heeft een burn-out, voelt zich de hele tijd moe en warrig. Kitty hoopt dat de vervelende herinneringen uit de laatste maanden voor haar ziekte naar de achtergrond zullen verdwijnen als ze er even tussenuit gaat. Haar hoop vervliegt echter snel als ze die ene collega tegen het lijf loopt op de boot naar het Waddeneiland. Haar collega Mees, de oorzaak van de ellende op haar werk en de laatste persoon die ze wil tegenkomen. Mees koos net dezelfde week om op vakantie te gaan. Kan Kitty toch de broodnodige rust vinden die ze zoekt?

Lily Frank schreef met Trammelant op Texel een warm, romantisch verhaal. Ze heeft een eenvoudige schrijfstijl. Het simpel taalgebruik en de ongecompliceerde zinnen maken het een toegankelijk boek. Voor lezers die net kennismaken met volwassen boeken zoals tieners of anderstaligen die Nederlands willen leren, is dit boek zeker een aanrader. Lezers die op zoek zijn naar meer uitdaging zullen deze niet vinden bij het lezen van dit boek.

Op de vrolijke gele boekcover staat een zinnetje dat zegt dat het boek gaat over het terugvinden van je kracht en je hart tijdens een burn-out. Je kan al raden dat de burn-out van het hoofdpersonage een grote rol speelt in Trammelant op Texel. Hoewel het uiteraard geweten is dat vermoeidheid, warrigheid en prikkelbaarheid symptomen zijn van een burn-out twijfel je of Kitty niet eerder lijdt aan PTSS, naar aanleiding van de gezondheidsproblemen van haar vader. Lily Frank probeert aandacht te vragen voor een burn-out en de gevolgen daarvan maar ze is er niet in geslaagd om dit naadloos in het verhaal te verweven. Dit is een gemiste kans.

De hoofdpersonages zijn Kitty en Mees. Ze werken in hetzelfde bedrijf. Kitty ziet Mees als een van de grootste oorzaken van haar burn-out. Hoewel Lily Frank haar best doet om Kitty neer te zetten als een fragiele vrouw die vecht om er weer bovenop te komen, komt Kitty over als iemand die goed weet wat ze wil. Ze komt over als een sterke vrouw. Via de flashbacks van Kitty krijg je eerst het idee dat Mees een ambitieuze en gehaaide man is, gericht op zijn eigen succes. Al snel blijkt dat niets minder waar is. Mees is een hartelijke open persoonlijkheid die goed weet waarom hij Kitty zo vaak tegen het lijf loopt.

Trammelant op Texel is een liefdesverhaal zonder omwegen. Dit past bij de eenvoud van het hele boek. De erg simpele schrijfstijl in combinatie met de minder succesvolle poging om de burn-out een hoofdrol te laten spelen, zorgt ervoor dat dit boek geen must-read is.

Trammelant op Texel

1  2  3  4  5

Kitty heeft een burn-out. Vervelende herinneringen aan de laatste maanden voordat ze zich ziek meldde overspoelen haar regelmatig en alleen al het denken aan haar werk bezorgt haar de bibbers. Om los te komen van alles besluit ze om een weekje naar Texel te gaan. Eens kijken of het herfstweer daar de zorgen uit haar hoofd kan waaien! Alleen heeft ze dat niet met haar werkgever durven overleggen omdat ze zich al zo schuldig voelt dat ze overspannen thuiszit. Maar dan treft ze op de boot naar het Waddeneiland Mees, die éne collega die heeft bijgedragen aan haar burn-out en die wel de laatste persoon is die ze tegen wil komen. En laat hij nu net dezelfde week uitgekozen hebben om daar vakantie te vieren…

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn