Het liefdesinterbellum - Ine Boermans RECENSIE

Recensie: Het liefdesinterbellum - Ine Boermans

Een opsomming van tekortkomingen is samen met Het liefdesinterbellum een tweeluik over het leven van Lot. Lot heeft gescheiden ouders en in haar jeugd ziet ze haar vader één weekend in de veertien dagen om wat leuks te gaan doen. Wanneer haar moeder overlijdt, vindt haar vader dat hij ook wel voldoende zorg heeft geleverd en komt Lot er alleen voor te staan. De leegte die hierdoor gecreëerd wordt, vult Lot met lange, maar vooral korte relaties. Ze vliegt van de ene in de andere en na iedere relatie volgt het liefdesinterbellum. De periode waarin ze enorm veel verdriet heeft om de ene jongen, om vervolgens heel snel weer in een nieuwe relatie te duiken.

Het liefdesinterbellum is geen verhalend boek, wat je misschien op het eerste zicht (en na het lezen van de flaptekst) wel zou verwachten. Er wordt geen verhaal van a tot z verteld en het zal je ook niet aangrijpen. Een boek dat je ook voor een tijdje weer weg kunt leggen, omdat je er niet in verzonken raakt. Toch is het een prachtig boek om te lezen. Ine Boermans beschrijft met veel droge humor het liefdesleven van Lot. Het is eigenlijk een heel naar en verdrietig leven, maar toch weet ze je aan het lachen te maken en weet ze mooie, tot de verbeelding sprekende beschrijvingen weg te zetten. Naast de pijn en het verdriet wat beschreven wordt, voel je gedurende het boek ook veel rust. Zoals de moeder van Lot zou zeggen; Fine. Prima. Zo is het leven van Lot, we moeten het niet moeilijker maken dan het is.

Ine Boermans schrijft helder en zonder poespas. Korte zinnen, korte alinea's, korte hoofdstukken, korte scènes. Ze houdt de vaart erin en maakt niet meer woorden vuil dan nodig. Ine Boermans weet ook veel te zeggen met de woorden die ze juist niet op papier heeft gezet. Daarnaast verrast ze regelmatig met prachtige zinnen of juist een harde realiteit. Dit houdt het verhaal interessant.

Het liefdesinterbellum is een komische, nuchtere roman die je niet zal aangrijpen, maar vanwege de schrijfstijl van Ine Boermans zeker de moeite waard is. Een liefdesverhaal in een nieuw jasje.

Het liefdesinterbellum

Ine Boermans

26 oktober 2022

ISBN 9789044650198
    Uitgever Prometheus
    176 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

Lot heeft niet lang geleden haar moeder verloren en beschikt door de onverschillige houding van haar vader niet over een ouderlijk vangnet. Haar leven kenmerkt zich door een aaneenschakeling van min of meer onbetekenende liefdesrelaties. Zo vult ze de leegte die haar moeder heeft achtergelaten met luchtig nachtelijk vertier en korte of wat langere relaties. Een oude straatartiest, een alcoholist, iemand met mentale problemen. Mensen met hun eigen problemen en verslavingen. Maar in de stap die daarop volgt zit de crux: na het stuklopen van zo’n relatie treurt Lot steevast zo hard en hartverscheurend in haar antikraak-appartement dat ze het rouwen om haar moeder in zekere zin opnieuw beleeft. Remournen, noemt ze dat. In tegenstelling tot voor echte rouw lijkt er voor dit remournen altijd een medicijn te zijn: in elke nacht, in elk café, liggen aan het einde van dit ‘liefdesinterbellum’ immers weer nieuwe avonturen die de leegte in Lots leven kunnen vullen en de dieperliggende pijn op afstand kunnen houden.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn