Het zomerse geheim van Marigold - Kirsty Ferry RECENSIE

Recensie: Het zomerse geheim van Marigold -  Kirsty Ferry

Sybill en Coren runnen allebei een kunstcentrum in Cornwall. Je zou dus denken dat ze strijdende concurrenten van elkaar zijn, maar Sybill heeft juiste een oogje op de hardwerkende Coren – alleen lijkt hij haar niet te zien staan. Sybill organiseert tentoonstellingen, en dit doet ze juist vaak samen met Coren. Wanneer ze samen weer een nieuwe tentoonstelling gaan organiseren, staat deze helemaal in het teken van Elsie Pencradoc. Elsie is een getalenteerde kunstenares die in het begin van de 20ste eeuw leefde. Wanneer Sybill een medaillon vindt van Elsie, gaan zij en Coren op zoek naar het ware liefdesverhaal van Elsie.

In Het zomerse geheim van Marigold van Kirsty Ferry volgen we niet alleen Sybill en Coren, maar we duiken ook in het leven van Elsie en haar grote liefde Louis. Het is het derde boek in de serie, maar Het zomerse geheim van Marigold is ook goed te volgen als je de voorgaande delen nog niet gelezen hebt. Ik dit boek vinden tijdsprongen plaats, van het heden terug naar 1911 – de tijd waarin Elsie en Louis leefden. Doordat je aardig veel personages intens volgt, kan het voorkomen dat het even duurt voordat je echt in het verhaal zit. Maar uiteindelijk is Het zomerse geheim van Marigold een prima boek, dat heerlijk te lezen is op een zomerse dag.

Als lezer lees je het verhaal dus afwisselend tussen Sybill en Coren, dat zich in het heden afspeelt, en Elsie en Louis, dat zich in 1911 afspeelt. Je hebt dus aardig veel personages waar je mee te maken krijgt. Sybill en Coren zijn beiden erg geïnteresseerd in kunst en hebben hun eigen kunstcentrum. Sybill en Coren hebben stiekem een oogje op elkaar, maar dit durven ze beiden niet uit te spreken. Toch begint in dit boek langzaam maar zeker hun liefde naar elkaar te groeien. Het is wel vaker dat Sybill en Coren bepaalde gedachten niet naar elkaar uitspreken. Dit kan tot aardige frustratie – niet alleen tussen Sybill en Coren, maar als lezer ga je hier ook aan ergeren. Dat was dus erg jammer, dat je het gevoel krijgt dat Sybill en Coren niet altijd op hetzelfde level zitten.

Elsie en Louis zijn wel prettiger om te volgen. In hun verhaal maakt Elsie plots een eind aan hun relatie en vertrekt halsoverkop naar Londen om daar een nieuw leven op te bouwen. Maar ze draagt hierbij ook een groot geheim mee... Het verhaal van Elsie en Louis was dus zeker leuker dan dat van Sybill en Coren, maar het wordt helemaal interessant wanneer het verhaal van Elsie en Louis verbonden wordt met dat van Sybill en Coren. Je kan je dus ook wel voorstellen dat het op een gegeven moment een beetje ingewikkeld wordt. Je volgt verschillende karakters en verschillende verhaallijnen, maar ergens lukt het niet om als lezer een échte band met hen op te bouwen.

De schrijfstijl van Kirsty Ferry is wel heel erg prettig. Desondanks je vaak terugspringt naar 1911, blijft de schrijfstijl toch toegankelijk. Het blijft wel erg "veel" en het duurt even voordat je écht in het verhaal zit – doordat je eerst de verschillende (achtergrond)verhalen van de personages leert kennen. Toch is het Kirsty Ferry gelukt om een goede wereld te schetsen en de lezers mee te nemen naar het typische Engelse platteland in de countryside. Hierdoor krijg je echte zomerse vakantievibes.

Het zomerse geheim van Marigold is een prima boek van een mix tussen romantiek, mysterie en geschiedenis. Een leuk boek om op een zomerse dag te lezen.

Het zomerse geheim van Marigold

1  2  3  4  5

Kan een zomers geheim uit het verleden een nieuwe toekomst tot bloei brengen?

Voor twee mensen die eigenlijk concurrenten van elkaar zijn – ze runnen allebei een kunstcentrum in Cornwall – kunnen Sybill Helyer en Coren Penhaligon het vrij goed met elkaar vinden. Zo goed zelfs dat Sybill zou willen dat de eigenaar van Pencradoc Arts Centre eens opkeek van zijn spreadsheets en haar écht opmerkte. Helaas is zelfs dat te veel gevraagd voor workaholic Coren.

Maar wanneer Sybill en Coren hun krachten bundelen om een tentoonstelling te organiseren over het wilde en wonderbaarlijke leven van Elsie Pencradoc, een getalenteerde kunstenares die in het begin van de twintigste eeuw op Corens landgoed woonde, staat hen een verrassing te wachten. Hoe gaan een geheim schetsboek en een prachtige jurk van een gekostumeerd bal dat lang geleden tijdens midzomer plaatsvond, hen naar de schandalige waarheid over Elsie leiden? En zal het hen er misschien toe aanzetten om zelf een paar lang bewaarde geheimen te onthullen?

• Slag of stoot - Meghan Quinn