Tijd van zonde - Deepti Kapoor RECENSIE

Recensie: Tijd van zonde - Deepti Kapoor

In Tijd van zonde wordt het leven in India beschreven vanuit drie verschillende invalshoeken. Vanuit armoede, een genadeloze zoektocht naar macht en culturele elite. Alledrie op zoek naar een gelukkig leven en familie die van je houdt in een omgeving waar dit niet vanzelfsprekend is.

Tijd van zonde bestaat uit meerdere delen en meerdere perspectieven. Het eerste deel gaat over Ajay. Een jongetje dat verkocht wordt door zijn moeder en vervolgens zelf moet zien te overleven. Na verschillende baantjes komt hij uit bij Sunny Wadia, waar hij de persoonlijke bediende van wordt. Ajay weet in deze rijkeluiswereld goed zijn mannetje te staan. Ajay weet zichzelf geliefd te maken, maar kan zelf goed afstand houden. Hij blijft ook bij deze baan in de overlevingsstand staan. Deepti Kapoor weet het leven van Ajay goed te beschrijven. Zijn draadje in dit boek is het sterkst weggezet en wekt veel inleving.

De andere twee hoofdpersonen, Sunny en Neda, krijgen deze inleving echter niet in je naar boven. Zowel Sunny als Neda staan hoog op de maatschappelijke ladder en maken tegenstrijdige keuzes. Sunny en Neda krijgen weinig karakter en blijven allebei op zoek naar zichzelf. Hier wordt echter weinig aandacht aan besteed, waardoor de delen die vanuit hun perspectief geschreven zijn erg oppervlakkig blijven. Het verhaal was krachtiger geweest wanneer het alleen vanuit Ajay geschreven werd.

Daarnaast heeft Deepti Kapoor ervoor gekozen om Tijd van zonde niet in een chronologische volgorde te schrijven. Het ene hoofdstuk van Ajay vindt een jaar plaats na het volgende hoofdstuk vanuit Sunny. Het maakt het verhaal meer dan een enkele keer verwarrend en zorgt ervoor dat je terug moet zoeken naar de jaartallen waarin gebeurtenissen plaatsvinden.

Deepti Kapoor wil daarnaast de samenleving in India schetsen. Een corrupte, gewelddadige en onveilige samenleving. Vanuit het perspectief van Ajay lukt dit ook erg goed, je gaat je vragen stellen over India en hoe het leven er daar aan toe gaat. Wanneer je de hoofdstukken vanuit Sunny leest heb je echter het gevoel dat je over een slechte maffiabaas aan het lezen bent, in plaats van dat je een roman in handen hebt.

Al met al laat Tijd van zonde met name het criminele circuit van India zien. Vele gruwelijkheden worden beschreven en het mooie beeld van India vervalt hierdoor. Een boek met sterke passages, maar ook veel passages die beter achterwege gelaten konden worden of meer diepgang hadden moeten krijgen.

Tijd van zonde

Deepti Kapoor

4 januari 2023

ISBN 9789044645675
    Uitgever Prometheus
    544 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

In de schaduw van lommerrijke landgoederen, extravagante feesten, schimmige businessdeals en politiek gekonkel raken drie levens in India op een onlosmakelijke wijze met elkaar verweven. Ajay is geboren in totale armoede, maar wordt bediende bij de schatrijke familie Wadia en klimt gestaag op in de hiërarchie van het voetvolk. Sunny is de playboy-erfgenaam die erop gebrand is nog succesvoller te worden dan zijn vader, de even succesvolle als genadeloze Bunty Wadia. En Neda behoort als journalist tot de culturele elite van India, maar raakt bekneld tussen moraal en verlangen.
    Drie mensen in een groots verhaal over hebzucht, genot, geweld, verlies en wraak: is hun onderlinge band hun kans om aan de ondergang te ontsnappen, of juist de aanzet tot totaal verval?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen