De tijd van mijn leven - Rosie Mullender RECENSIE

Recensie: De tijd van mijn leven - Rosie Mullender

Jess maakt de allerergste dag van haar leven mee. Ze wordt door haar huurbaas uit huis gezet, ze raakt haar baan kwijt, ze wordt gedumpt én haar beste vriendin wordt erg boos op haar. Op het eind van de dag besluit Jess rustig te gaan slapen, morgen is weer een nieuwe dag. Toch? Totdat Jess wakker wordt en erachter komt dat ze dezelfde dag wéér beleeft. Steeds maar weer! Ze heeft geen idee wat er met haar aan de hand is en hoe ze uit deze tijdlus moet komen. Dus probeert ze goed te maken wat die eerste dag zo fout ging, maar waar zit hem dat precies in? Wat heeft ze fout gedaan, waardoor ze nu in deze tijdlus terecht is gekomen?

In De tijd van mijn leven van Rosie Mullender wordt het maar geen morgen voor Jess. Als lezer begin je het verhaal met die vreselijke dag van Jess, waarna deze dag zich keer op keer herhaalt. En laat die dag nou nét vrijdag de 13e zijn... De tijd van mijn leven is een humoristisch, romantisch en vermakelijk verhaal. Het is niet het eerste boek waarin de hoofdpersonage vast zit in een tijdlus, maar door een mix van leuke personages en interessante verhaallijnen word je in het boek gezogen en lukt het niet hem weg te leggen. Een echte aanrader!

Wanneer we kennismaken met Jess is zij niet het meest leuk personage om over te lezen. Sterker nog, ze is best irritant en maakt veel verkeerde keuzes. Dat is niet zo gek, aangezien die verkeerde keuzes ertoe hebben geleid dat ze in de tijdlus terecht is gekomen. Zo heeft Jess in het begin van het boek twee vriendjes, loopt ze maanden achter met het betalen van haar huur, is er nog oud zeer tussen haar en haar beste vriendin én maakt ze op werkgebied een stomme maar enorme fout. Jess heeft aan het begin nog niet door hoe groot de gevolgen deze fouten zijn, maar daar komt ze langzaam maar zeker achter. Het leuke aan De tijd van mijn leven is dus dat je als lezer Jess écht ziet groeien, omdat ze gaat inzien hoe verknipt ze haar leven leidde. De Jess waar je als lezer kennis mee maakt is dus niet het meest leuke personage, maar na het dichtslaan van dit boek weet Jess toch je hart te veroveren.

De tijd van mijn leven is geen origineel boek in de zin dat er al talloze boeken zijn verschenen waarin het hoofdpersonage in een tijdlus vastzit. Het leuke aan dit boek is toch wel dat ze diezelfde vrijdag de 13e talloze keren meemaakt. Dus niet een, twee, 10 of 20 keer. Nee, maandenlang (voor Jess, tenminste) maakt ze deze dag mee. Voordat Jess erachter begon te komen waarom ze in de tijdlus zat, besteedde ze deze dagen nogal doelloos. Dus had ze dagen waarop ze alles uitgeeft aan dure spullen, dagen waarop ze veel verdient door potjes poker (waarvan ze dus de uitslag al wist) en dagen waarop ze ook echt helemaal niets deed. Er zit dus veel variatie in de dagen, ook al zijn ze voor Jess' gevoel iedere dag hetzelfde.

Een ander groot positief punt aan De tijd van je leven is de fijne schrijfstijl van Rosie Mullender. Het is haar gelukt om Jess neer te zetten als een leuk en vlot personage, waarvan je als lezer (uiteindelijk!) gaat houden. Het boek wordt daarbij interessant gehouden doordat je als lezer niet weet wat de reden kan zijn dat Jess in deze tijdlus terecht is gekomen. Uiteindelijk blijkt dat de reden toch wat dieper ligt dan dat je aan het begin van het boek denkt. Hierdoor word je als lezer ook zelf aan het denken gezet. Want ben jij je altijd bewust van de gevolgen die jouw keuzes kunnen hebben? Verder leest dit boek heel prettig weg en heeft het korte hoofdstukken, waardoor het vrijwel onmogelijk is om weg te leggen.

De tijd van mijn leven is een superleuk boek, dat je aan het denken doet zetten over jouw eigen leven en wat voor gevolgen jouw acties kunnen hebben.

De tijd van mijn leven

1  2  3  4  5

Als Jess verstrikt raakt in een eindeloze vrijdag de 13e weet ze genoeg: om deze time loop te verlaten moet ze haar leven beteren. Maar hoe dan? Want wat haar betreft had ze de tijd van haar leven…

Deze vrijdag de 13e was géén succes. Jess raakt op één dag haar baan, haar relatie én haar huis kwijt. En het ergste van alles is dat ze haar beste vriendin echt in de steek heeft gelaten. De enige positieve kant: deze dag is nu tenminste voorbij, en morgen kan het niet erger zijn dan dit. Behalve dat als Jess de volgende ochtend wakker wordt, het weer vrijdag de 13e is. En opnieuw. En opnieuw. En opnieuw… Jess weet hoe dit gaat, ze heeft de films gezien, dit is haar wake-upcall. Maar wat Jess betreft is dat volkomen onnodig, want volgens haar heeft ze juist de tijd van haar leven gehad! Toch…?