Beautiful disaster - Jamie McGuire RECENSIE

Recensie: Beautiful disaster - Jamie McGuire

Abby is klaar met haar verleden en vastberaden om samen met haar beste vriendin America (Mare) een nieuwe start te maken wanneer ze naar de universiteit gaat. Al snel wordt Mare verliefd op Shepley en komt Abby in aanraking met de neef van Shepley. De gevreesde, boksende, vrouwenverslindende Travis. Travis verdient zijn geld met illegale bokswedstrijden en neemt iedere dag een andere meid mee naar huis. Al snel heeft hij zijn pijlen op Abby gericht, maar hij heeft niet dezelfde bedoelingen met haar als met de andere meiden. Wanneer Travis achter het verleden van Abby komt, gaat er een hele nieuwe wereld voor hen open, maar of dit positief is..

In Beautiful disaster wordt Abby neergezet als een naïef meisje met niet al te veel inhoud. Travis is juist een stoere, getatoeëerde en slimme jongen die als blok voor Abby valt. Jamie McGuire beschrijft in dit boek het typische verhaal van dat ene meisje dat het leven van een jongen compleet verandert. Travis wordt weggezet als een stalker als het op Abby aankomt en dit gedrag wordt geromantiseerd. Hij slaat jongens in elkaar die alleen maar naar Abby kijken, waardoor Abby zich veilig voelt. Dat zijn eigenlijk ook de enige karaktertrekken die beide personages hebben. Veel diepgang krijgen ze niet. Dat is erg jammer. Hierdoor blijft het enigszins oppervlakkig.

Jamie McGuire is erg goed in het beschrijven van chemie. Je voelt de enorme aantrekkingskracht tussen Abby en Travis en zelfs wanneer ze alleen een vriendschap hebben lees je tussen de regels door de liefde die de twee voor elkaar hebben. De scènes tussen de lakens worden echter redelijk plat beschreven. De warme chemie die je in de andere stukken voelt, maakt plaats voor platte lust.

Die warme chemie is weer terug te vinden in de vriendschap tussen Abby en Mare. Dit is er een om jaloers op te zijn. Ze staan dag en nacht voor elkaar klaar en hebben aan één blik genoeg. Mare heeft haar hele leven omgegooid voor Abby en samen kunnen ze alles aan.

Daarnaast weet Jamie McGuire haar boek (ondanks het geweld) luchtig te houden door een juiste dosis humor. Zowel Abby als Travis komen regelmatig gevat uit de hoek. Hierdoor leest het verhaal makkelijk weg en zul je het binnen de kortste keren uit hebben.

Wanneer je van het typische 'badboy wordt verliefd' houdt, dan is dit een perfect verhaal voor jou. Beautiful disaster is een makkelijk boek om te lezen, maar zal verder niet verrassen qua inhoud.

Beautiful disaster

1  2  3  4  5

Een uit de hand gelopen weddenschap…

Het was niet ik alleen en hij alleen –
    wat wij samen waren, dat was uitzonderlijk.

Abby doet haar best om haar duistere verleden te vergeten. Ze gedraagt zich dan ook voorbeeldig: ze rookt of drinkt niet, vloekt niet en zorgt dat ze haar zaakjes altijd goed op orde heeft. Wanneer ze als eerstejaars aankomt op de universiteit wordt haar kans op een nieuw leven al snel gedwarsboomd door Travis, die daar bekend staat als Mr. Onenightstand.
    Travis is de ultieme charmeur en windt alle vrouwen op de campus om zijn vinger. Abby is de enige die niet geïnteresseerd is in hem en dat fascineert hem eindeloos. Abby wijst hem af, maar hij krijgt haar via een weddenschap toch in zijn macht…

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn