Single op Koningsdag - Marli Elisa RECENSIE

Recensie: Single op Koningsdag - Marli Elisa

Vlak voor de lente maakt Sterre's liefde het met haar uit. Volgens hem is ze te introvert, wil nergens heen, en leest te veel. Kortom: Sterre is saai. Met intens liefdesverdriet en een portie flink geslonken zelfvertrouwen besluit ze daarom toch met haar beste vriendin naar Koningsdag te gaan. Dit om haar ex te bewijzen dat ze alles behalve saai is. Hier leert ze Daan kennen, en omdat Sterre niet haarzelf is, wordt ze de volgende dag naast hem in bed wakker.

Daan is slim, knap, en weet wat hij wil. Omdat Sterre klaar is met saai gevonden te worden, liegt ze daarom tegen hem dat ze een art-mixer is. Wanneer Daan precies iemand als een art-mixer nodig heeft voor zijn eigen startup bedrijf, durft Sterre geen 'nee' te zeggen en neemt de opdracht aan.

Maar problemen stapelen zich steeds verder op en de waarheid vertellen wordt steeds lastiger, zeker omdat het duidelijk wordt dat Daan haar wel ziet zitten. Maar wat als hij gevallen is voor de extraverte en coole versie van Sterre die hij op Koningsdag heeft leren kennen? Hoe zal hij reageren als hij erachter komt dat ze helemaal niet zo cool is als ze zichzelf voordoet en tegen hem heeft gelogen over haar beroep?

Single op Koningsdag van Marli Elisa is een kort verhaal en het eerste deel in de Sterre's Zomer-serie. Hoewel het verhaal de nodige dosis humor bevat, is het meer dan een leuke feelgood met een beginnende romance. Het verhaal legt vooral de focus op Sterre zelf, die begin twintig is en net is afgestudeerd van de Pabo. Ze heeft geen idee wat ze met haar leven wil doen, terwijl dit wel van haar verwacht wordt. Het gaat over vallen en opstaan, over wie je wilt zijn en wie je werkelijk bent, en over jezelf (her)vinden. Een sterke boodschap voor iedereen die weet hoe het is om je niet helemaal thuis te voelen in jezelf en in de wereld om je heen. Daarnaast is het verhaal vlot geschreven, wat het erg makkelijk maakt om in te komen.

Een minder positief aspect is dat het verhaal redelijk kort duurt, waardoor het einde erg gehaast aanvoelt. De personages voelen oppervlakkig aan, terwijl ze wel de potentie hebben om diepgaander te zijn. Gelukkig zijn er nog andere delen in deze serie, waarin we Sterre en haar zoektocht naar zichzelf verder volgen en hopelijk meer te zien krijgen van de belangrijke personen in haar leven, zoals haar vriendin Mickey, haar oma, en wellicht ook haar nieuwe vlam van Koningsdag: Daan.

Een ander minpunt is hoe de lezer er bijna elke bladzijde aan herinnerd wordt hoe introvert Sterre is, waardoor 'boekenworm' haar enige karaktereigenschap lijkt te zijn. Onze hoofdpersoon benadrukt dit zelf ook graag meer dan vaak en gebruikt dit regelmatig als excuus iets wel of niet te hoeven doen, wat soms oog-rollende momenten op kan leveren van de lezer. De gedachtegang van Sterre voelde vaak herhalend aan, terwijl je meer diepgang van een personage verwacht met een verhaal dat een bepaalde boodschap draagt.

Single op Koningsdag is meer dan een feelgood en een romance: het is eerder een coming-of-age voor elke twintiger die een beetje vastzit in haar verwachtingen naar haarzelf toe en waarvan ook verwacht wordt dat ze nu op eigen benen kan staan. Bovendien is het gevat en met de nodige dosis humor geschreven, waardoor het verhaal zich niet te serieus neemt, maar tegelijkertijd wel een sterke boodschap op de lezer overbrengt. Het boek is niet perfect, maar heeft zeker de potentie om meer te zijn naarmate de serie vordert. 3.5 hartjes, afgerond naar een 3, omdat het dus de potentie heeft zich in de volgende delen verder te kunnen ontwikkelen, maar het in dit verhaal een beetje heeft laten liggen.

Sterre's zomer 1 - Single op koningsdag

1  2  3  4  5

Het is Koningsdag en Sterre is níet zichzelf. Erger nog: ze is een tegenovergestelde versie van zichzelf. Ze danst en gaat uit haar plaat in de oranje menigte terwijl ze normaal liever een boek leest zittend in haar raamkozijn.

Maar wat doe je als je uitgerekend op dat moment de liefde van je leven tegen het lijf loopt? En hem per ongeluk vertelt dat je een vet hippe art-mixer bent in plaats van een werkloze net afgestudeerde…

Kun je een nieuwe liefde beginnen gebouwd op leugens?

Deel 1 van de Serie Sterre's zomer