Het lied van Europa - Leon de Winter RECENSIE

Recensie: Het lied van Europa - Leon de Winter

Max gaat met de trein op weg om basketbalschoenen te kopen die gesigneerd zijn door de basketballegende Kobe Bryant. Wanneer hij weer op weg naar huis is, bemoeit hij zich met een groep pestende jongens. Dit moet hij met zijn leven bekopen. Nico, de vader van Max, veroorzaakt een opstand en moet hierdoor onderduiken. Ondertussen gaat hij op zoek naar de daders van zijn vermoorde zoon. Zal hij ze vinden? En wat zal hij dan doen?

Het lied van Europa begint met een lange introductie van de verschillende personages. Doordat elk hoofdstuk over iemand anders gaat, duurt het lang voordat je de verschillende relaties tussen de personages duidelijk hebt. Het is lang onduidelijk waar Leon de Winter naar toe wilt met zijn verhaal. Aan het eind begint het verhaal soepeler te lopen en begrijp je ook beter wie wie is en welke relatie ze onderling hebben.

Leon de Winter heeft al een aantal bekende romans op zijn naam staan. In Het lied van Europa maakt hij verschillende vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog. Zijn orthodox-Joodse ouders hadden als enigen van hun families de tweede Wereldoorlog overleefd (op een zus van zijn moeder na). Hij heeft dus een duidelijke verbinding met deze tijd.

Het verhaal komt aan het eind pas goed op gang en daardoor heb je in de gaten dat er een lijntje gelegd is naar het verleden. Het verhaal speelt zich ook in de toekomst af. Het heden en verleden lopen in het verhaal door elkaar heen, waardoor het allemaal wat chaotisch over komt. Je komt hierdoor moeilijk in het verhaal. Het liefst leg je het boek niet aan de kant, want je komt er ook weer moeilijk in. Op het einde wordt het wel goed gemaakt doordat dan pas duidelijk wordt wat Leon de Winter heeft willen vertellen.

De verschillende personages worden goed omschreven. Je hebt duidelijk beeld bij de personages. De relaties onderling wordt pas laat duidelijk, maar de hoofdpersonen zelf zijn al goed neergezet. Elk hoofdstuk bevat een personages en een aantal bijbehorende figuren. Net op het moment dat je denkt: nu zit ik er in, komt er een volgend hoofdstuk en moet je weer aan nieuwe mensen wennen.

Al met al is Het lied van Europa een aangrijpend verhaal met een directe link naar de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal op zich is mooi, alleen jammer dat het zo lastig te lezen is. Op het eind is het wel duidelijk wat Leon de Winter heeft willen vertellen en dat verhaal geeft een goed beeld van hoe de geschiedenis geweest is en de toekomst zou kunnen lopen.

Het lied van Europa

1  2  3  4  5

Een prikkelende en uitdagende roman over de grote vragen van onze tijd.

Het is 2047. Nico Levi wordt verantwoordelijk gehouden voor bloedige opstanden in West-Europa. Zijn populaire blog zou 'desinformatie' en 'haatpraat' hebben verspreid. De overheid jaagt op hem, maar hij houdt zich schuil.

In 2025 werd zijn zoon Max door onbekenden doodgeslagen. Max had een paar Crazy 1 bij zich, de sportschoenen die voor basketballegende Kobe Bryant waren ontworpen. De Crazy 1's verdwenen.

Supercomputers maken in 2047 mogelijk wat in 2025 niet kon; met nieuwe informatie hoopt Nico de Crazy 1's te traceren en de dood van Max te wreken.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston