Een eilandbruiloft - Jenny Colgan RECENSIE

Recensie: Een eilandbruiloft - Jenny Colgan

Een eilandbruiloft is alweer het vijfde en laatste deel van de Café Zon en Zee-serie van Jenny Colgan. Flora en Joël hebben eindelijk een datum geprikt voor hun bruiloft maar nu wil Jans superrijke en hippe zus Olivia op dezelfde datum een grootse bruiloft organiseren op Mure. En aangezien Flora en Joël hun bruiloft heel klein gaan houden is dat natuurlijk geen probleem...

Het verhaal van Een eilandbruiloft zit goed in elkaar. Naast dat de levens van de bekende hoofdpersonen doorgaan, zoals de bruiloft van Flora en Joël maar ook de liefde tussen Lorna en Saïf, is er een nieuw verhaal. Door het kiezen voor de relatief onbekende zus van “aartsrivaal” Jan zorgt dit voor veel spannende momenten, zowel in de extravagante bruiloft die wordt georganiseerd als in de botsingen tussen Jan en haar zus. Naast dat het hierdoor genoeg vermaak biedt in het lezen zitten er ook een aantal wijze lessen in verborgen. Zoals dat het belangrijk is om je gevoel uit te spreken en je niet weg te cijferen voor een ander, hoeveel je ook van diegene houdt. Een ander voordeel van deze combinatie van een nieuw verhaal en het doorgaan van de ‘oude’ verhaallijnen is dat je de levens van Flora en haar familie en vrienden kunt volgen zonder dat het saai wordt. Een ander sterk punt van Een eilandbruiloft zijn de personages. Na de vier voorgaande delen zijn de meeste wel bekend bij de trouwe Café Zon en Zee lezers en voelt het lezen van Een eilandbruiloft als een reünie. Maar ook de nieuwe personages zijn goed gekozen en uitgewerkt en zorgen voor een frisse wind in de Café Zon en Zee-serie.

De schrijfstijl van Jenny Colgan is in Een eilandbruiloft precies zoals we van haar verwachten; makkelijk leesbaar en levendig. Het kost geen enkele moeite om je in te leven in het verhaal en de personages in je hart te sluiten. Zelfs Jan als ze op haar meest onuitstaanbaarste is weet Jenny Colgan neer te zetten als iemand waar je begrip voor hebt. Dat is een grote kracht van Jenny Colgan, het zo omschrijven van haar personages met zowel hun goede als slechte eigenschappen dat je je goed in ze kunt inleven. En ze laat op deze manier zien dat niemand perfect kan en hoeft te zijn.

Het einde van Een eilandbruiloft geeft een dubbel gevoel, het is een mooi en afsluitend einde maar het is nooit leuk om afscheid te moeten nemen van een serie die je in je hart hebt gesloten. Gelukkig zijn er genoeg andere boeken van Jenny Colgan waar je je hart aan kunt ophalen. Een eilandbruiloft is in ieder geval een must-read voor alle feelgood en Jenny Colganfans.

Café Zon & Zee 5 - Een eilandbruiloft

1  2  3  4  5

In het laatste en vijfde deel van Jenny Colgans Café Zon & Zee-serie is Flora’s hotel op het Schotse eiland Mure in de ban van de veeleisende Olivia die er haar Grootse Huwelijk met Alles Erop en Eraan wil vieren. Tussendoor probeert Flora ook haar eigen bruiloft met Joel te organiseren. Maar dan blijkt Joel ineens een totaal ander idee te hebben over hoe hun huwelijksdag eruit moet zien. En dan zijn er Lorna en Saif. De plaatselijke schooldirectrice en de huisarts houden hun relatie wanhopig geheim om zijn zonen te beschermen. Maar als zij zo goed om de jongens denken, wie zorgt er dan voor hen?

• Slag of stoot - Meghan Quinn