Vos & zoon - Paddy Donnelly RECENSIE

Recensie: Vos & zoon - Paddy Donnelly

Het prentenboek Vos & zoon is geschreven en geïllustreerd door Paddy Donnelly. Deze Ierse schrijver zou je ook wel kunnen kennen van het boek Het meer dat verdwijnt. Hij is voor het prentenboek Vos & zoon genomineerd voor de An Post Irish Book Award 2022.

Vos & zoon gaat over een vader en zoon die samen in een staartenwinkel werken. Het bedrijf is al jaren in de familie en de dieren komen van dichtbij en ook van heel ver weg om een staart aan te laten meten. Deze staarten zijn onder andere bedoeld voor bijzondere gelegenheden zoals bruiloften, andere feesten of een eerste schooldag. Op een dag bedenkt Robbie, de zoon, een aantal nieuwe staarten. Hij leeft zich helemaal uit om verschillende staarten uit te tekenen. Vader wil hier echter niets van weten maar lijkt toch ineens wat terug te krabbelen als er een klant enorm enthousiast is. De ideeën zijn een groot succes en vader helpt graag mee om alle ideeën van papier naar een staart te brengen.

De illustraties in Vos & zoon zijn erg leuk, de platen zijn erg kleurrijk en vol. Er is zoveel te zien op de tekeningen dat je elke keer weer iets anders ziet. Het lijken ergens een soort striptekeningen, maar dan over de hele pagina verdeeld. Er is veel gebruik gemaakt van kleur en gebruik gemaakt van veel leuke details. Zo staan er in de boekenkast in de werkruimte boeken als staartenkunst, pluimstaarten en verenfeiten. Aan de binnenkant van het boek, na de omslag, en aan het einde staat er een plattegrond getekend van Pluimenburg. Dit is het stadje waar de winkel is gevestigd, hier wordt verder in het verhaal niet naar verwezen dus je vraagt je af waarom deze plattegrond er staat.

In de tekst worden helaas af en toe wel wat moeilijke woorden gebruikt zoals heinde en verre en het woord fabuleus wordt meerdere keren genoemd. Daar is voor de wat jongere kinderen wel wat uitleg bij nodig. Maar door het leuke verhaal merken ze waarschijnlijk niet dat deze woorden gebruikt genoemd worden, het geheel is belangrijker. de illustraties zorgen voor dit geheel. Op de laatste pagina is te zien hoe zelfs een nieuwe generatie alweer in de winkel aanwezig is, dit is een mooie afsluiting van het verhaal.

Er zit naast het leuke verhaal ook nog een goede boodschap in verwerkt. Blijf niet altijd hangen in het bekende of wat je altijd al doet, probeer een keer iets nieuws en wellicht is het een groot succes. Daarnaast laat het zien dat je vertrouwen moet hebben in de ideeën van anderen en dat je dan samen iets heel moois kan bereiken.

Vos & zoon is een prentenboek dat uit eigen ervaring zeer populair is bij jong en oud. De jongere kinderen wijzen alle diertjes aan die er op de illustraties te zien zijn, de oudere kinderen luisteren aandachtig naar het verhaal en spreken over de staarten die Robbie allemaal ontwerpt. Ondanks de moeilijke woorden is het een erg leuk verhaal en een zeer mooi prentenboek.

Recensie: Vos & zoon - Paddy Donnelly

Vos & zoon

1  2  3  4  5

Robbie helpt zijn vader Vos in zijn winkel. Vos is de beste staartenmaker ter wereld. Allerlei dieren komen naar zijn winkel om de mooiste staarten te laten maken. Er zijn staarten voor bruiloften, voor verjaardagen en zelfs voor de eerste schooldag. Robbie meet de klanten op voor de perfecte staart. En dat is niet altijd makkelijk! Maar Robbie heeft er schoon genoeg van om dag in, dag uit dezelfde soort staarten te maken. Hij heeft een geweldig idee…

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn