De Spaanse dochter - Lorena Hughes RECENSIE

Recensie: De Spaanse dochter - Lorena Hughes

De Spaanse dochter van Lorena Hughes is een titel die meteen de essentie van het verhaal aanduidt. María Purificación de Lafont y Toledo, kortweg Puri, is in Spanje opgegroeid terwijl haar vader naar Ecuador verhuisd is en daar een nieuwe familie, inclusief een zoon en twee dochters, heeft gesticht. Wanneer het bericht komt dat haar vader overleden is en haar een deel van zijn erfenis heeft nagelaten, besluit Puri samen met haar man Cristobal de oversteek naar Ecuador te maken. Onderweg wordt duidelijk dat de komst van Puri niet zo gewenst is: er wordt een aanslag op haar gepleegd en ze ontsnapt ternauwernood aan de dood. Wel overlijdt haar man bij de aanslag. Omdat reizen als vrouw alleen niet veilig is en het Puri duidelijk is dat er iemand het op haar gemunt heeft, besluit ze zich als Cristobal te verkleden en te doen alsof zijzelf bij de aanslag is omgekomen. Zo komt ze aan op de haciënda bij haar nieuwe familie, die ze nooit eerder heeft ontmoet. Ze probeert om, voordat ze besluit wat ze met haar deel van de erfenis gaat doen, duidelijk te krijgen wie haar wilde vermoorden en dus slechte bedoelingen heeft.

De Spaanse dochter zit heel ingenieus in elkaar. De roman is spannend opgebouwd, onder meer omdat er verschillende personages aan het woord komen en er ook meerdere flashbacks zijn ingevoegd. Dat zorgt ervoor dat de lezer zich een hypothese over de mogelijke dader kan vormen die vervolgens meteen wordt weerlegd, omdat het personage in kwestie een alibi blijkt te hebben of om andere redenen niet betrokken kan zijn bij de zaak. Soms worden de vermoedens bij een mogelijke verdachtmaking opgebouwd, maar telkens lijkt er een kleinigheid niet te kunnen kloppen. Het is pas bij het einde dat alle puzzelstukjes in elkaar vallen, iets wat de verdienste van de auteur Lorena Hughes is.

Maar De Spaanse dochter is niet alleen een vermakelijk verhaal. De roman is gestoeld op waargebeurde elementen, zoals de auteur achteraan in het boek uitlegt. Tegelijk wijst Lorena Hughes ook op interessante punten tussen de verhouding man versus vrouw. Het levert Puri voordelen op om zich als man te verkleden, en hoewel de verkleedscènes niet allemaal even geloofwaardig blijken, merkt het hoofdpersonage ook op hoe anders mensen zich tegenover gedragen omdat ze als man wordt beschouwd. Het laat zien hoe verschillend man en vrouw binnen deze context werden gezien.

De schrijfstijl van Hughes is heel fijn en makkelijk leesbaar. Hoewel de auteur omwille van het verhaal sommige passages vrij beschrijvend heeft moeten maken, bijvoorbeeld wanneer ze het over de plantages heeft, is de roman vlot te lezen. Eén en ander heeft wellicht ook te maken met de vele dialogen die er in De Spaanse dochter zijn geïntegreerd.

Kort samengevat is De Spaanse dochter een prettig lezende spannende roman waarin auteur Lorena Hughes historische en fictionele elementen evenwichtig met elkaar vervlecht.

De Spaanse dochter

1  2  3  4  5

Opgroeiend in Spanje wist Puri dat ze haar passie voor chocolade van haar vader had geërfd. Na zijn dood ontdekt ze dat hij haar ook iets anders heeft nagelaten – een cacaoplantage in Vinces, Ecuador. Hoopvol over een nieuwe start na de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog, maken Puri en haar man Cristobal de oversteek naar Ecuador. Maar het wordt snel duidelijk dat iemand niet blij is met haar aanspraak op de plantage.

Als onderweg een aanslag op Puri mislukt en Cristobal wordt neergestoken, neemt Puri in zijn kleding de identiteit van haar man aan, om zo veilig verder te kunnen reizen en de waarheid te ontdekken over haar vaders nalatenschap. Hoewel ze nu bevrijd is van de strikte regels die vrouwen moeten volgen, komt ze voor andere uitdagingen te staan – nieuw gevonden familie, verborgen affaires en haar vaders donkere geheimen. En dan is er nog haar aantrekkingskracht tot een mysterieuze man, terwijl ze nog altijd niet de identiteit heeft achterhaald van degene die haar haar toekomst probeert te ontnemen…

• Slag of stoot - Meghan Quinn