Moeders en dochters - Erica James RECENSIE

Recensie: Moeders en dochters - Erica James

In Moeders en dochters van Erica James staan drie vrouwen centraal, Naomi en haar dochters Martha en Willow. De twee dochters zijn totaal verschillend. Martha is vastberaden en gedreven zoals haar vader, terwijl Willow een vrije geest is. De drie hebben een goede band, maar er toch dingen die Naomi voor haar meisjes heeft achtergehouden, zoals het feit dat haar huwelijk met hun vader niet zo gelukkig was als het leek... Nu ze weduwe is, hoopt Naomi op een nieuw begin met buurman Ellis, maar haar dochters accepteren haar nieuwe relatie niet van harte. Ook haar dochters lopen tegen de nodige dingen in hun privéleven aan. Martha wil zwanger worden, maar dat lukt niet zo snel als ze wil. En Willow heeft een nieuwe relatie maar vraagt zich af of ze echt wel gelukkig zal worden met Rick.

Erica James is een Britse bestsellerauteur en de meeste van haar titels zijn ook in het Nederland vertaald. Moeders en dochters lijkt op het eerste gezicht een gewoon romantisch familieverhaal, maar naarmate je vordert in het boek blijkt dat het verhaal veel meer diepgang heeft. James heeft op subtiele wijze een aantal zware thema's in het verhaal verwerkt. Verlies en rouw bijvoorbeeld, waar iedereen op zijn eigen manier mee omgaat. Maar ook huiselijk geweld en verkrachting zijn belangrijke thema's. Net zoals verschillende aspecten van zwangerschap, variërend van ongewenst zwanger zijn tot juist heel gewenst zwanger zijn.

De vrouwen blijken veel geheimen voor elkaar te hebben en het boek werkt lang toe naar de onvermijdelijke onthullingen. Misschien een beetje te lang, want juist de reacties op de onthullingen zijn zo interessant en hier had nog wat meer aandacht aan besteed mogen worden.

Een andere kanttekening is dat aan het eind van het verhaal nog een onverwacht personages opduikt met de potentie alles overhoop te halen. Dit gebeurt niet, omdat het boek nagenoeg klaar is, maar het voelt wel als een los eindje.

Moeders en dochters leest prettig. James wisselt geregeld van perspectief. Ze vertelt het verhaal niet alleen vanuit de moeder en de dochters, maar ook vanuit de mannen in hun verleden. Dit zorgt voor tempo in het verhaal én het zorgt dat jij als lezer alwetend bent en soms een paar stappen voorligt op de personages in het boek. Er zijn ook genoeg personages om iemand te kunnen vinden die je het meest sympathiek vindt en met wie je meeleeft.

Moeders en dochters heeft een mooie cover die goed past bij de sfeer van het boek. Het verhaal speelt zich af in een kustdorpje en je kunt je zo voorstellen dat het hek op de cover het tuinhek van Anchor House, het huis van Naomi en Colín is.

Al met al is Moeders en dochters een uitermate geschikt boek om deze zomer te lezen op het strand, onder de luifel van je tent of gewoon in de achtertuin.

Recensie: Moeders en dochters - Erica James

Moeders en dochters

Erica James

12 april 2023

ISBN 9789026164545
    Uitgever De Fontein
    384 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

Naomi en haar dochters Martha en Willow hebben een goede band, maar nu ze weduwe is, is het tijd om haar dochters te vertellen dat haar huwelijk met hun vader niet zo gelukkig was als het leek…

Tot zijn dood heeft Naomi samen met haar man hun dochters Martha en Willow opgevoed. De zussen konden niet meer van elkaar verschillen: Martha is vastberaden en gedreven zoals haar vader, terwijl Willow een vrije geest is. Ondanks dat moeder en dochters een goede band hebben, zijn er dingen die Naomi voor haar meisjes heeft achtergehouden, zoals het feit dat haar huwelijk met hun vader niet zo gelukkig was als het leek... Nu ze weduwe is, hoopt Naomi op een nieuw begin met buurman Ellis, maar haar dochters accepteren haar nieuwe relatie niet van harte. Kunnen deze drie vrouwen elkaar weer vinden in hun zoektocht naar geluk?

• Slag of stoot - Meghan Quinn