Vijf uur voor het vuur - Noah Withofs RECENSIE

Recensie: Vijf uur voor het vuur - Noah Withofs

Het boek Vijf uur voor het vuur is geschreven door Noah Withofs in samenwerking met Gerard van Gemert. Noah is een jonge winnaar van een verhalenwedstrijd en daardoor is Vijf uur voor het vuur tot stand gekomen. Op de cover van het boek staat een klok afgebeeld omringd door vuur, dus de titel van het boek en de cover kloppen zo te zien met elkaar.

Het is een wat dun (qua omvang) verhaal, zo'n 100 pagina's. De hoofdpersoon is een ik-figuur. Het is niet duidelijk of het een jongen of een meisje is, maar dat maakt voor het verhaal niet zo heel veel uit. De hoofdpersoon wordt thuis wakker en heeft totaal geen herinneringen aan de afgelopen dagen. Zijn (haar?) ouders blijken vermoord en telkens heeft hij in zijn gedachten vijf uur de tijd om die moorden te voorkomen. Wat hij ook probeert, de moorden vinden plaats en er vallen zelfs meer doden. Het doet denken aan de film (uit 1993) Groundhog Day en het boek Het Cassandra Complex van Holly Smale, waarin de hoofpersonen ook dezelfde dag steeds opnieuw beleven. Waarschijnlijk heeft Noah Withofs daar de inspiratie vandaan gehaald.

Bijna elke dag begint de met zin:

Toen ik wakker werd, lag ik gewoon thuis in bed.

Het verhaal begint ineens, je hebt geen idee wat er aan de hand is. Een opbouw van het verhaal is er niet echt. Als lezer word je gelijk in het diepe gegooid, zonder te weten wat je kunt verwachten. Naar gelang de dagen vorderen, wordt duidelijk wat er aan de hand is. Spanning is er niet echt, wat jammer is, want het plot is goed bedacht. Het geheel voelt wat ongeloofwaardig aan en je krijgt niet echt een binding met de hoofdpersoon. De schrijfstijl is goed, maar echt boeiend is het verhaal niet. Nu is Noah Withofs wel een beginnend en jonge schrijver, dus wie weet wat we nog kunnen verwachten van hem in de toekomst.

Al met al is Vijf uur voor het vuur van Noah Withofs een bijzonder verhaal, wat wellicht als het wat langer was geweest en iets meer was uitgediept een goed verhaal zou zijn. Het boek is geschikt voor lezers vanaf ongeveer 14 jaar en ouder. Het slot geeft na het aparte begin een kijk op de gebeurtenissen.

Vijf uur voor het vuur

1  2  3  4  5

Toen ik wakker werd, lag ik gewoon thuis in bed. Op dat moment kon ik me niets meer herinneren van de afgelopen dagen. Geen overvallen, geen politie … Alsof er helemaal niets bijzonders was gebeurd. Het was 22 maart 2016, precies vijf uur voor mijn ouders zouden sterven. Ik had vijf uur de tijd om de moorden te voorkomen. Kun je vuur met vuur bestrijden?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn