Monstermanieren, een echt rommelmonster - Katrijn Jacobs RECENSIE

Recensie: Monstermanieren, een echt rommelmonster - Katrijn Jacobs

Het prentenboek Monstermanieren, een echt rommelmonster is geschreven en geïllustreerd door Katrijn Jacobs. Katrijn Jacobs heeft al vele prentenboeken geïllustreerd zoals De gedachtentemmer en Aapje Papillon. Dit boek is haar eerste eigen geschreven en geïllustreerde prentenboek.

Het verhaal gaat over Roki het rommelmonster. Roki houdt van rommel en houdt er nog meer van om nog meer rommel te maken. Hij houdt van rotzooi, troep en knoeiboel, alle woorden die dus passen bij rommel. Voor hem is rommelen de manier van spelen, dit betekent het omkeren van prullenbakken, monsterbraakballen uitbraken en alles vies, viezer, viest maken. Wanneer zijn vriendjes komen spelen wil hij gaan rommelen met hen, zijn vriendjes willen liever een ander spelletje spelen. Op een gegeven moment kan Roki zijn vriendjes door de grote rotzooi niet meer vinden en vermoedt dat zij verstoppertje aan het spelen zijn. Hij gaat hen zoeken en doet dit door alles netjes op te ruimen.

Er wordt in het verhaal op een leuke manier benoemd dat opruimen ook een spelletje kan zijn. Het boek laat kinderen zien dat je best wel eens rommel kan en mag maken, maar dat er ook een andere kant aan het rommel maken zit. Je raakt namelijk van alles kwijt en dit kan je weer vinden door alles netjes op te ruimen op de plek waar het hoort.

Monstermanieren, een echt rommelmonster bevat veel kleurrijke illustraties. De gemaakte rommel is goed te zien op de tekeningen en de monsters zien er niet te eng uit voor kleinere kinderen. De illustraties sluiten zeer goed aan bij het verhaal. Als je goed kijkt naar alle rommel kan je echt van alles ontdekken op de tekeningen, dezelfde voorwerpen komen ook meerdere keren terug op de platen. De illustraties kunnen ook gebruikt worden als een soort zoekplaat voor kleine kinderen, bijvoorbeeld kan je tussen de rommel het klokhuis van de appel vinden of zie jij waar de wekker ligt?

Het lettertype in het prentenboek is anders dan je gewend bent, maar het leest zeker niet hinderlijk en maakt juist het verhaal nog grappiger en meer speels. Monstermanieren, een echt rommelmonster is geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar, de trefwoorden die over het boek worden opgeschreven zijn goede manieren, burgerschap en monsters. Monstermanieren, een echt rommelmonster is een grappig prentenboek dat leuk is voor jong en oud. De illustraties zijn kleurrijk en spreken kinderen goed aan.

Monstermanieren - Een echt rommelmonster

27 februari 2023

ISBN 9789044847093
    Uitgever Clavis
    32 pagina's

Clavis

Kinderboeken 4-9

1  2  3  4  5

Het is leuk om een monstertje te zijn! Iedereen vindt het weleens fijn om rommel te maken, om stiekem te snoepen, of om vals te spelen bij een spelletje. En soms mag dat ook best. Maar niet altijd. Dat weten zelfs de grootste monstertjes. Roki is een echt rommelmonster. Want overal waar Roki komt, is er rommel. Rommel en rotzooi en troep en knoeiboel. Maar dat is niet altijd even fijn …