Middernachtsfeest - Sarah Sprinz RECENSIE

Recensie: Dunbridge Academy 1 - Middernachtsfeest - Sarah Sprinz

Middernachtsfeest is het eerste deel van de Dunbridge Academy-trilogie van Sarah Sprinz. Deze serie wordt veelal genoemd in het Dark Academia subgenre. Deze boeken houden zich bezig met onderwijs, waarbij het verhaal zich afspeelt in een academische setting. In Middernachtsfeest is die setting Dunbridge Academy, een kostschool in Schotland bij de stad Edinburgh. De zeventienjarige Emma gaat voor één jaar naar deze school, als uitwisselingsjaar vanuit haar school in Frankfurt. Emma’s ouders hebben elkaar ontmoet op Dunbridge Academy en Emma hoopt op deze manier meer informatie te vinden over haar vader, die jaren geleden spoorloos is verdwenen uit haar leven.

Dunbridge Academy is eigenlijk Harry Potter, maar dan zonder de magie. En dan denk je misschien: ‘Nou, dat is nogal een groot onderdeel’, maar de sfeer, de studenten, de omschrijving van het gebouw en zijn velden, je hoort bijna Hedwig’s Theme (het Harry Potter intro-nummer).

En het is juist die omschrijving die dit boek zo goed maakt. Alles komt voor je ogen tot leven terwijl je de woorden van Sprinz tot je neemt. Emma is ook een herkenbaar personage. Een nieuwe leerling, die alles heel spannend vindt om haar nieuwe school, maar die meteen met open armen wordt ontvangen door haar nieuwe klasgenootjes. Met die klasgenootjes heeft de nieuweling ook veel geluk, ook al heeft ze misschien een oogje op een jongen die al bezet is.

De schrijfstijl van Sprinz is heel makkelijk om te volgen. Ze gebruikt makkelijke woorden, herkenbare tienertaal en dat allemaal zonder te schelden. Dit boek is zowel een feelgood als een young adult, als een roman. Het heeft herkenbare stukken voor tieners op weg naar volwassenheid, maar is geschikt voor heel veel leeftijden.

Je leert de kostschool met alle regels en docenten goed kennen. Het is natuurlijk ook dé setting voor een gezonde dosis drama en ook romantiek maakt een mooie opkomst in dit eerste deel van de trilogie.

De personages, young adults voor dit ya-verhaal, maken alvast een mooie groei door en leren veel op deze school in Schotland. Het is wel goed om te weten dat de personages ook zwaardere onderwerpen voor hun kiezen krijgen. Op pagina 411 vind je ook een triggerwaarschuwing (een beetje aan de late kant). Verdriet, rouw, dood en depressie zijn zaken waar de studenten van Dunbridge Academy mee te maken krijgen.

In Middernachtsfeest kun je uren door en langs een prachtig schoolgebouw verdwalen terwijl je met Emma rondjes rent (die meid weet hoe ze moet hardlopen). Al snel komt Emma erachter dat ze meer gaat ontdekken op de kostschool dan ze van tevoren had kunnen verwachten. Op naar deel twee!

Dunbridge Academy 1 - Dunbridge Academy - Middernachtsfeest

Sarah Sprinz

24 maart 2023

ISBN 9789022598351
    Uitgever Boekerij
    464 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Emma kon haar geluk niet op toen ze werd aangenomen op Dunbridge Academy, een exclusieve kostschool vlak bij de Schotse hoofdstad Edinburgh. Tussen deze eeuwenoude muren hebben haar ouders elkaar ooit ontmoet, en nu hoopt Emma er antwoord te vinden op de vraag waarom haar vader jaren geleden spoorloos uit haar leven is verdwenen. Daarbij kan ze geen afleiding gebruiken, maar het verraderlijke Dunbridge blijkt twee gezichten te hebben. Overdag zitten alle studenten diep over hun in leer gebonden boeken gebogen, maar tijdens de geheime middernachtsfeesten en nachtelijke uitstapjes door de oude gangen komt een andere kant van de academie naar boven. Een kant waar intrige en macht de boventoon voeren, en waar klassenoudste Henry de scepter zwaait. Kan Emma het hoofd koel houden in deze slangenkuil?

• Slag of stoot - Meghan Quinn