Alizeh. Het lot van de djinn - Tahereh Mafi RECENSIE

Recensie: Alizeh. Het lot van de djinn - Tahereh Mafi

Alizeh. Het lot van de djinn is het tweede deel van de young adult fantasy reeks Alizeh van schrijfster Tahereh Mafi. Tahereh Mafi is een Amerikaanse auteur met roots uit Iran en de reeks Alizeh is gebaseerd op verhalen uit de Perzische mythologie.

De identiteit van de jonge mooie bediende Alizeh is inmiddels bekend bij het hof.  Alizeh is een djinn en zelf een van koninklijke afkomst, want zij is die speciale djinn met ijs in haar bloed. Een bovennatuurlijk wezen, gemaakt uit vuur. Ze is onnatuurlijk sterk en snel en beschikt over magie. Het menselijk ras, gemaakt uit aarde en daarom Klei genoemd, is door de eeuwen heen echter veel talrijker geworden dan de Djinn en als altijd: waar de mens bang voor is, moet vernietigd worden. De Klei ging jacht maken op de Djinn en langzaam maar zeker werden ze ondanks hun krachten toch uitgeroeid. De overgebleven djinn leven ondergedoken net als Alizeh zelf en ze snakken ernaar om weer als volwaardige wezens te kunnen leven, met Alizeh als hun koningin. Tegen alle krachten in zijn Alizeh en kroonprins Kamran verliefd op elkaar geworden, maar tijdens het rampzalige bal zijn de diverse partijen op elkaar gebotst. Het paleis wordt verwoest en de tirannieke oude koning Zaahl wordt vermoord door zijn vijand koning Cyrus. Niet door Alizeh dus, de demon met ijs in haar bloed zoals een profetie luidde, maar ze is wel de aanleiding, denkt Kamran.  Hij is gewond; zijn vriend Hazan, die eigenlijk ook de beschermer van Alizeh bleek te zijn, heeft Kamran verraden in diens ogen en Cyrus de gekke koning van buurland Toulan, ontvoert Alizeh met magie en een onzichtbare draak om met haar te trouwen, terwijl ze dat helemaal niet wil. Een grote chaos dus!

Tahereh Mafi is een bekende Amerikaanse schrijfster met al een hele reeks science fiction en fantasy boeken op haar naam. Verhalen over djinn en magie uit sprookjes zijn helemaal trendy en Tahereh Mafi sluit daar mooi bij aan. Ze heeft een mooie bloemrijke schrijfwijze, letterlijk sprookjesachtig. Ze schrijft heel beeldend en ook de wereld- en sfeervorming pakt je gelijk.

Het verhaal Alizeh. Het lot van de djinn begint eigenlijk gelijk waar het eerste deel eindigde. Het laatste stukje wordt nog even herhaald en dat is wel prettig, want dan zit je gelijk weer helemaal in het verhaal. Waar ik in deel één nog lichtelijk geïrriteerd was vanwege het feit dat Alizeh zich wel veel misbruik liet welgevallen om maar niet op te vallen, is dat nu direct al weg. Alizeh is inderdaad een personage in ontwikkeling en ze pakt de rare situatie waarin ze nu terecht komt heel sterk op. Gelukkig maar, dat maakt het verhaal spannender.

Kamran wil wraak nemen op Cyrus, maar moet ondertussen eerst de boel in zijn eigen land weer op orde brengen. Alizeh komt erachter dat koning Cyrus een deal heeft gesloten met de duivelse Djinn Iblis, de oervader van de djinn, maar Iblis wordt door alle wezens ook letterlijk gezien als de duivel. Cyrus heeft zijn ziel dus verkocht aan de duivel en deze eist van hem dat hij met Alizeh trouwt. Hun huwelijk zal het lot van de djinn bepalen. Maar welk lot? Goed of kwaad? En Alizehs hart ligt nog bij Kamran, al heeft ze ook erbarmen en gevoelens voor Cyrus. En Kamran denkt dat ze hem verraden heeft, dus zal hij haar nog wel willen? Genoeg stof dus voor een spannend vervolg.

De karakters in het verhaal zijn lekker complex en hun reacties en acties zijn niet echt voor de hand liggend. Alizeh begint haar krachten te ontplooien en ondanks dat ze enorm inzit over Kamran en Hazan, wil ze ook achterhalen wat er met die tegenstrijdige Cyrus aan de hand is. Kamran zit met de chaos in eigen land Ardounia en hij moet terug naar de basis om uit te vinden wie hij nu wel en wie hij nu niet kan vertrouwen. Want alhoewel Hazan de bondgenoot van Alizeh is, is hij niet degene die Kamran en zijn grootvader Zaahl heeft verraden! En dan nog de vreemde Cyrus. De jonge koning, indrukwekkend en behept met magie, maar waarom zet hij er zo'n druk achter om Alizeh tot zijn vrouw te maken? De ene keer is hij gemeen en wreed en vermoordt hij zonder pardon de oude koning. De andere keer draagt hij Alizeh op handen en brengt hij zijn diepste emoties naar voren. Deze complexe personages en de mysterieuze ingewikkelde verhaallijnen maken Alizeh. Het lot van de djinn tot een boeiend verhaal dat je bezig houdt en ook nu eindigt het weer met een heleboel vragen die nog open staan.

Kortom Alizeh. Het lot van de djinn is wederom een zeer intrigerend verhaal en een goed vervolg in de serie die alles in zich heeft om hoog te scoren.  De belofte in deel één voor een zich goed ontwikkelend verhaal is ingewilligd en daarom voor dit deel twee nu 5 hartjes als waardering.

Alizeh 2 - Alizeh. Het lot van de djinn

1  2  3  4  5

Alizeh is vastbesloten om haar volk te bevrijden en een goede koningin te zijn, maar is ze bereid daarvoor te trouwen met de koning van Tulan? Kamran voelt zich verraden en wil maar één ding: ook naar Tulan om wraak te nemen voor de moord op zijn grootvader - en hij kan alleen maar hopen dat Alizeh daar op hem wacht.