Na die nacht - Karin Slaughter RECENSIE

Recensie: Na die nacht - Karin Slaughter

Tijdens een nachtdienst op de spoedeisende hulp wordt Sara Linton bij een zwaargewonde jonge vrouw geroepen. Hoe meer er duidelijk wordt over wat deze Dani Cooper is overkomen, hoe meer Sara moet terugdenken aan wat er vijftien jaar eerder met haarzelf is gebeurd. Een gezellige borrel eindigde toen in een gewelddadige aanval die ze maar net overleefde. Jarenlang heeft ze geprobeerd het achter zich te laten, maar de confrontatie in het ziekenhuis rakelt alles weer op. Zeker als Sara tijdens de rechtszaak tegen degene die Dani aangevallen zou hebben, oog in oog staat met mensen uit haar verleden, en er een opmerking gemaakt wordt over hoe alles met elkaar verbonden is. Met de hulp van haar verloofde, Special Agent Will Trent, gaat ze op onderzoek uit.

Na die nacht is het nieuwste boek van thrillerschrijver Karin Slaughter over Will Trent, Special Agent bij de Georgia Bureau of Investigation. Ook Sara Linton is een oude bekende voor de fans van Slaughter. In Na die nacht wordt eindelijk haar verhaal verteld. Daarmee lijkt Slaughter aan te sluiten bij een wereldwijde trend. Ook al is (seksueel) geweld tegen vrouwen van alle tijden, er lijkt (iets) meer ruimte te zijn voor hun verhalen, en om actie te ondernemen tegen de daders. Dat laatste gebeurt zeker ook in dit boek; Sara, Will en agent Faith stoppen niet tot ze uitgeplozen hebben wat er gebeurd is en ze de verantwoordelijke(n) hebben opgepakt.

Zoals al genoemd is (seksueel) geweld tegen vrouwen een belangrijk thema in dit boek. Slaughter werkt dit onderwerp goed uit; op zo'n manier, dat je echt geconfronteerd wordt met de harde en kwetsbare realiteit waarin vrouwen overal ter wereld nog altijd leven. Slaughter schrikt er, zoals we van haar kennen, in Na die nacht niet voor terug je te laten gruwelen van een aantal wrede misdaden. Opnieuw verbaas je je over waar mensen toe in staat zijn. En hoe bizar ook, dat het écht zou kunnen, dat ben je tijdens het lezen toch geneigd te geloven. Dat maakt het verhaal actueel, en relevant, ondanks dat het natuurlijk een thriller blijft die bedoeld is voor vermaak.

Vooral aan het begin van het boek is het een voordeel om voorkennis te hebben over de personages. Na die nacht sleurt je direct mee in een achtbaan van emoties en gruwelijkheden, waarbij er niet altijd evenveel rust en ruimte is om bij iedereen uitgebreid te vertellen hoe de verhoudingen liggen. Wat natuurlijk niet nodig is voor wie Karin Slaughter al langere tijd volgt, en misschien ook te veel zou weggeven als je haar andere boeken nog wilt lezen – wat je echt moet doen als je precies wil weten wie wie wanneer leerde kennen. Voor dit boek wordt er net genoeg verteld, of neem je op een gegeven moment voor lief dat je niet precies weet hoe het tussen bepaalde mensen zit. Er gebeurt zoveel dat je amper de tijd krijgt om daarbij stil te blijven staan.

Karin Slaughter wordt wel de Queen of Crime genoemd, en die titel onderstreept ze opnieuw met Na die nacht. Mooi-schrijven is misschien niet haar sterkste kant. Haar vertelstijl is wat hoekig en hard, en ze blijft soms erg hangen in beschrijvingen en uitleggerige gesprekken. Maar ze weet wel een spannend verhaal neer te zetten, dat van onthulling naar onthulling leidt en bij vlagen zo eng is dat je het niet 's avonds laat in je eentje in een stil huis moet gaan zitten lezen. Alleen al de berichten die verstuurd worden aan verschillende jonge vrouwen gedurende het boek, maken dat je toch even een keer extra gaat controleren of de achterdeur op slot zit. Als je die neiging voelt opkomen, weet je dat je een spannende thriller te pakken hebt.

Na die nacht

1  2  3  4  5

Vijftien jaar geleden werd Sara Lintons leven volledig op zijn kop gezet toen een feestelijk avondje uit in een gewelddadige aanval eindigde, die haar wereld uiteen deed spatten. Jaren later is ze erin geslaagd haar leven weer op te bouwen. Ze is een succesvol arts, verloofd met een man van wie ze zielsveel houdt en heeft het verleden achter zich gelaten.

Tot ze tijdens een nachtdienst op de spoedeisende hulp de zwargewonde Dani Cooper treft met letsel dat akelig veel overeenkomsten vertoont met dat van haar haarzelf destijds. Ook het leven van deze jonge vrouw is op gruwelijke wijze in één klap veranderd. Sara beseft dat het verleden niet voor altijd begraven blijft...

• Slag of stoot - Meghan Quinn