Liefde & watermeloen - Isabelle Paz Soldan RECENSIE

Recensie: Liefde & watermeloen -  Isabelle Paz Soldan

Als Laura wordt ontslagen bij de autogarage wil ze zo snel mogelijk op zoek naar een andere baan. Ze spaart voor een reis naar Mexico om haar oma te bezoeken dus ze kan het geld goed gebruiken. Ze kan aan de slag in het restaurant van het museum van de moderne kunst. Zelf schildert ze ook wel eens, maar ze laat haar werk liever aan niemand zien. In het restaurant ontmoet ze de knappe kunsthistoricus Luuk. Ze valt als een blok voor hem.

Wanneer ze eindelijk de prachtige reis naar Mexico maakt, ontdekt ze het werk van Frida Kahlo en haar werk ‘Viva la Vida’. Ook ziet ze er nog meer werk van de mysterieuze schilder Sandia. Wie is deze schilder toch? En durft Laura misschien net als zij ook meer van haar werk te tonen?

Liefde & watermeloen is een heerlijke feelgood waarbij je even je omgeving en de tijd vergeet. De kleurrijke cover straalt een en al vrolijkheid uit en dat maakt dat je het boek met plezier oppakt. Isabelle Paz Soldan trakteert ons op een lekker liefdesverhaal, waar ook vriendschap en humor volop aanwezig zijn. Deze ingrediënten zorgen ervoor dat dit een perfecte feelgood is.

De personages komen goed uit de verf. Hoofdpersoon Laura voelt herkenbaar aan en de directe dialogen lezen prettig. Laura lijkt sterk in haar schoenen te staan en te weten wat ze wil, maar toch kan ze onzeker zijn. Haar vrienden Anna en Maxime zijn trouw en ook twee leuke karakters. Alle personages zijn verschillend en hebben hun eigen karaktereigenschappen. De spanning tussen Laura en de knappe kunsthistoricus Luuk is meteen vanaf hun eerste ontmoeting voelbaar en dat liefde niet vanzelf gaat beschrijft Isabelle Paz Soldan goed.

De liefde voor kunst en cultuur van de schrijfster is voelbaar in Liefde & Watermeloen. Weetjes over kunst en cultuur komen voorbij en ook leren we wat over de cultuur in Mexico.  De Mexicaanse achtergrond van de hoofdpersoon maakt het verhaal interessant en de reis naar Mexico is een mooi keerpunt in het verhaal.

De schrijfstijl van Isabelle Paz Soldan is heel prettig. Directe dialogen en geschreven vanuit de hoofdpersoon. Dat maakt dat we een mooi beeld krijgen van haar leven, in haar studentenhuis (ook al is ze geen student meer) op haar werk, bij haar vrienden en ook in haar thuissituatie. De auteur gebruikt veel humor en ik heb dan ook vaak moeten lachen om het boek. Laura is niet altijd even handig en er ontstaan wel eens ongemakkelijke situaties. De beeldende schrijfstijl zorgt ervoor dat je de situatie bijna voor je kunt zien.

Liefde & Watermeloen is een verhaal over liefde voor een ander maar ook liefde voor jezelf, te durven zijn wie je bent en te doen waar je je goed bij voelt. Kiezen voor jezelf op het moment dat je dat nodig hebt.  Een feelgood die vlot leest en waarbij je lekker kunt genieten

Love & Fruits 2 - Liefde en watermeloen

1  2  3  4  5

Wie is toch de raadselachtige kunstenaar Sandia? Wanneer Laura in het restaurant van een museum voor moderne kunst gaat werken, raakt ze gefascineerd door zijn donkere kunstwerken. Sinds Sandia exposeert, loopt het storm in het museum. Stiekem is Laura zelf ook dol op schilderen, en in het restaurant ontmoet ze de interessante kunstcriticus Luuk. Uit gêne houdt ze haar hobby liever geheim voor hem. Als Laura zich door haar vrienden laat overtuigen om haar oma in Mexico op te zoeken, komt ze in contact met het werk van Frida Kahlo. ‘Viva la vida’ staat er op een van haar schilderijen. Kan Laura dat advies opvolgen en eindelijk uit haar schulp kruipen?

• Slag of stoot - Meghan Quinn