Brussel blues - Wouter Dehairs RECENSIE

Recensie: Brussel blues - Wouter Dehairs

Wouter Dehairs maakt naam als Belgisch thrillerauteur. Zijn debuut Lockdown stond op de longlist van de Gouden Strop en met Nachtstad won hij de Hercule Poirotprijs. Brussel Blues  is zijn derde thriller met privédetective Keller Brik in de hoofdrol.

Brussel Blues begint veelbelovend met een man die zichzelf zomaar een kogel door het hoofd jaagt in het kantoor van Keller Brik. Deze kan alleen maar machteloos toezien. Als blijkt dat de mans dochter al enige tijd verdwenen is en dat zijn schoonbroer veertien dagen daarvoor ook al zelfmoord pleegde, moet Brik wel op onderzoek uitgaan. Dat wordt hem niet zo makkelijk gemaakt omdat hoofdinspecteur Rina Verstrepen hem nauwlettend in het oog houdt en het boeltje helemaal niet vertrouwt. Gelukkig is er zijn medewerkster, de ex-gedetineerde Gwen, die hem met beide voeten op de grond houdt. Tussen al de heisa heen wordt Keller Brik ook nog een aantal andere zaken voor de voeten geworpen: een verdwenen dementerende oude man, een in het niets opgeloste vluchteling. Brik neemt steeds meer zijn toevlucht tot drank en sigaretten. Uiteindelijk blijken alle zaken verband te houden met een bendeoorlog tussen Serviërs en Albanezen in de donkere buurten van Brussel. Het einde is een ware rollercoaster van gebeurtenissen waarbij Brik nipt overleeft.

Dehairs kent zijn métier. Hij weet wat spanning is en hoe die te creëren. Hij heeft een zeer vlotte stijl en beschrijft accuraat de niet zo kosjere buurten van de Belgische hoofdstad. De beschrijving van de ruimte en plaatsen zijn geweldig.  De vertelde tijd is slechts zes dagen, maar in die dagen gebeurt ontzettend veel – misschien wel té veel. Brik wordt elke dag wel eens buiten westen geslagen en die herhaling mocht toch iets minder. De personages zijn van vlees en bloed, maar het beeld van de koppige, rokende en drinkende detective (zoals er zoveel zijn) wordt wel telkens bevestigd. Dehairs kan zijn personages zeker nog uitdiepen. Ook assistente Gwen met haar mysterieuze verleden kan verder uitgepuurd worden. Oorspronkelijk lag het in de bedoeling van de auteur om een trilogie te maken en zijn hoofdpersonage hier dus een tragische dood te laten sterven. Omdat zijn verhaal niet af is, komt er zeker nog een vierde boek met Brik. Tijd voor Dehairs om zijn personages wat meer oorspronkelijkheid te geven. Spannend is Brussel Blues zeker wel, en ook het vleugje humor en de knipogen naar de muziek (blues!) ontbreken niet. De samenhang van de verschillende cases is ietwat ver gezocht en ook het einde is vrij ongeloofwaardig, maar een suspense-liefhebber zal zich hier niet aan storen. Dehairs staat klaar om helemaal door te breken, maar moet nog wat schaven aan zijn authenticiteit.

Keller Brick - Brussel blues

1  2  3  4  5

Een man stapt het kantoor van privédetective Keller Brik binnen, haalt een pistool tevoorschijn en schiet zichzelf door het hoofd.