Alles op alles - Paul Cleave RECENSIE

Recensie: Alles op alles - Paul Cleave

De Nieuw-Zeelandse auteur Paul Cleave is bij ons nog niet zo bekend. Slechts drie van zijn dertien thrillers zijn tot nog toe in het Nederlands vertaald. Nochtans won hij in zijn thuisland al verschillende prijzen. Toen Kinderspel vorig jaar een bestseller werd in Nederland, moet men besloten hebben om meerdere werken te vertalen. Alles op alles dateert al van 2019, maar kende nu pas zijn vertaling.

Anders dan zijn ander werk situeert Cleave Alles op alles niet in Nieuw-Zeeland, maar in het noordwesten van Amerika, de streek van de bossen en de meren. Het boek opent met een scene van twaalf jaar terug. Hulpsheriff Noah Harper gaat zijn boekje te buiten om een vermist meisje terug te vinden en verliest daardoor alles: zijn job, zijn gezien, zijn vrienden. Hij bouwt daarna een nieuw leven op als barman ver weg van Acacia Pines, zijn geboortedorp.

Als twaalf jaar later Alyssa Stone, hetzelfde meisje als toen, opnieuw verdwijnt, roept zijn ex-vrouw zijn hulp in. Noah Harper keert terug naar Acacia Pines, maar is daar helemaal niet welkom. Zijn oude 'vrienden' heten hem hardhandig welkom, maar hij zet door en komt enkele vreemde zaken op het spoor. Hij krijgt te kampen met heel wat demonen uit het verleden, en krijgt klappen van alle kanten. Hij is echter onverzettelijk en langzaam vallen de puzzelstukjes in elkaar tot een verrassende wending. Plots draait het om veel meer dan ontvoeringen of vermissingen, maar om internationale organenhandel, met een onvoorspelbaar einde.

Paul Cleave wordt terecht vertaald in meer dan twintig talen. Alles op alles betekent spanning van begin tot eind. Nergens zakt het verhaal in en alles nodigt uit om verder te lezen. Zijn personages zijn goed beschreven en niet alles is wat het lijkt te zijn. Cleave schrijft ook heel filmisch: de lezer kan zich zo de actiescènes voorstellen op het grote scherm. Zijn plot is zeker niet voorspelbaar, eerder verrassend, maar de aandachtige en ervaren thriller- of detectivelezer krijgt zeer subtiele hints van welke richting het uitgaat. Het verhaal is zeker geloofwaardig, al krijgt de protagonist misschien iets te veel klappen zonder dat hij inboet aan intensiteit. Daardoor krijgt hij een beetje het imago van de klassieke action hero, maar de vlotte schrijfstijl en het goed ontwikkelde plot compenseren zeker deze kleine zonde.

Paul Cleave treedt zeker in de voetsporen van grote thrillerauteurs als Lee Child of Harlen Coben en hij verdient om meer vertaald te worden in het Nederlands. Bovendien zijn de drie verschenen thrillers telkens heel anders en vindt hij zichzelf dus telkens opnieuw uit. Een ware verdienste en een naam om blijvend in de gaten te houden.

Recensie: Alles op alles - Paul Cleave

Alles op alles

1  2  3  4  5

Hoever zal hulpsheriff Noah gaan om zijn belofte aan Alyssa’s vader na te komen? Zeker als hij alles al een keer verloren heeft...

Wanneer Alyssa Stone vermist raakt, weet hulpsheriff Noah Harper dat hij heel wat grenzen moet overschrijden om het jonge meisje te vinden. Maar zijn reddingsactie kost hem zijn vrouw, zijn baan en zijn woonplaats. Wanner Noah twaalf jaar later een nieuw leven heeft opgebouwd, krijgt hij ineens een telefoontje. Alyssa is weer verdwenen en haar vader wil dat Noah de belofte nakomt die hij al die jaren geleden deed – dat hij ervoor zou zorgen dat haar nooit meer iets slechts overkwam. Noah moet zichzelf de vraag stellen: hoever wil hij gaan om haar te vinden? Het zou betekenen dat hij moet terugkeren naar Acacia Pines. Het zou betekenen dat hij oog in oog komt te staan met zijn verleden. Het zou betekenen dat hij alles op alles moet zetten.