Husband Material - Alexis Hall RECENSIE

Recensie: Husband Material - Alexis Hall

Het vervolg op Boyfriend Material van Alexis Hall neemt ons mee enkele jaren verder in de tijd. Luke en Oliver zijn twee jaar samen en het lijkt alsof iedereen om hen heen gaat trouwen. De vraag rijst of dat voor hen ook de beste optie is, en daar lijken ze allebei aan te twijfelen.

Husband Material is in vergelijking met het eerste deel erg teleurstellend. Luke is een zeurderige, puberale verteller en dat blijft hij het hele boek door. Waar dat in Boyfriend Material nog schattig genoemd kon worden, is het nu vooral irritant. Er zit totaal geen evolutie in zijn personage, noch ten opzichte van het vorige boek, noch in dit verhaal zelf. Ook Oliver is vlak en niet interessant. Wat jammer is, want in Boyfriend Material had hij zoveel potentie. De vonk die voor romantiek zorgde in dit eerste deel ontstond met name door het haters to lovers-concept, iets wat nu niet van toepassing is en waarvoor Hall geen echte oplossing heeft.

Alexis Hall schrijft vlot, en dat geeft je als lezer de kracht om door te gaan. Het leest toch vlot, je bent nu al bezig, en het vorige deel was goed… het zal vast met Husband material nog de goede kant op gaan. Maar nee, Oliver en Luke blijven hangen in nutteloze discussies waarin hun karakters zo stug blijven steken als een tandwiel dat al tien jaar staat te roesten. Het opvallendste met betrekking tot het karakter van Oliver is zijn eetstoornis waarvoor hij hulp heeft gekregen. Dat wordt zijdelings bij de lezer gedropt en wordt met momenten heel groot gemaakt om daarna weer totaal in een vergeethoek te raken. Het geeft de karakters iets labiel en fake. Iets wat totaal niet goed is voor de geloofwaardigheid van het geheel. Die heeft sowieso al te lijden onder het gedrag van met name Luke, dat totaal niet bij zijn leeftijd past.

De thema’s zijn eigenlijk heel origineel en wekken de interesse. Toch is geen enkel van de thema’s op een aansprekende manier uitgewerkt en verlies je daardoor de moed om er verder over na te denken. Wel of niet trouwen is de dag van vandaag iets wat bij veel koppels het gespreksonderwerp is op een bepaald moment. Voor niet-heteroseksuele koppels is dat natuurlijk nog veel relevanter, en Alexis Hall stipt het gegeven ook aan dat zij vroeger helemaal geen keus hadden want dan konden ze niet trouwen. Vriendschap en liefde blijven centraal staan, maar hier wordt weinig sprankelends mee gedaan, al helemaal ten opzichte van deel één in de serie. Verder hebben we nog de ouder-kind relatie, die in extremen wordt weergegeven en daardoor ook minder impact heeft als waarschijnlijk de bedoeling was. Toch blijft de relatie van Oliver met zijn ouders en zijn eigen onzekere karakter zeker een aandachtstrekker.

Er zitten absoluut een paar amusante momenten in Husband Material, waarbij je zal glimlachen. De collega’s van Luke ontpoppen zich een beetje en zorgen hier en daar nog voor een verrassing, maar over het geheel genomen is het boek een afknapper. Je bent blij als je de laatste bladzijde omslaat van dit flinterdunne verhaal waarin je je meer irriteert dan meeleeft. Het is dan ook maar afwachten of een volgende verhaal van Alexis Hall op de nominatie staat om gelezen te worden, vooral als ze weer op de proppen komt met Luke en Oliver in de hoofdrollen.

Boyfriend Material 2 - Husband Material

1  2  3  4  5

Ooit waren ze fake lovers; nu echtgenoten in spe. ‘Husband material’ van Alexis Hall is het romantische vervolg op ‘Boyfriend material’ over de liefde tussen Luc en Oliver.

‘Husband material’ is het los te lezen tweede deel in de ‘Boyfriend material’-serie van Alexis Hall.

Luc en Oliver zijn al een paar jaar samen, maar aan trouwen moeten ze nog niet denken. Ondertussen vliegen de uitnodigingen voor bruiloften hun om de oren. Dat brengt Luc aan het twijfelen: moet hij Oliver misschien tóch ten huwelijk vragen? Zodra de trouwplannen echter realistische vormen gaan aannemen, lijken ook hun verschillen groter te worden. Waar Luc zich thuis voelt in een flamboyante gemeenschap, moet de rustige Oliver daar niets van weten. Heeft hun huwelijk wel kans van slagen?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn