Schaduw in de nacht - Eva Bjorg Aegisdottir RECENSIE

Recensie: Schaduw in de nacht - Eva Bjorg Aegisdottir

Wanneer er ’s nachts brand ontstaat in een huis en er na het blussen het lichaam van een jongeman wordt gevonden, moet Elma de zaak onderzoeken. De deur was namelijk op slot gedraaid en het slachtoffer was al dood toen de brand ontstond. De politie krijgt helemaal een raadsel voorgeschoteld als er nóg een lijk wordt gevonden in de buurt. Wat hebben beide misdaden met elkaar gemeen en waarom zijn de moorden gepleegd?

Eva Bjorg Aegisdottir is een Ijslandse schrijfster en dat is goed te merken aan de setting en de namen in haar thriller. Het is voor de lezer die hier niet aan gewend is een kunst om de namen aan de juiste klanten te koppelen en waarschijnlijk maakt iedereen daar het zijne van. Geen probleem natuurlijk, maar het kan een drempel vormen om optimaal te genieten van Schaduw in de nacht, zeker in het begin wanneer alle personages voorgesteld worden. Schaduw in de nacht is het derde deel in de serie Ijslandse moorden, maar het is volkomen als standalone te lezen. Je merkt dat in de voorgaande boeken

De opbouw is vrij langzaam, en dat blijft gedurende het hele verhaal zo. Er zitten geen stroomversnellingen verstopt in Schaduw in de nacht en langzaamaan wen je daar aan. Het voelt zelfs heel prettig na een tijdje. Je krijgt de ruimte om de personages goed te leren kennen en de karakters ontplooien zich voldoende om dat interessant te houden. Onderlinge verhoudingen die op het eerste zicht onschuldig lijken, komen op een bepaald moment in een ander daglicht te staan. Hoofdpersonage Elma blijft wat ongrijpbaar, maar daardoor misschien des te realistischer. Ze moet wennen aan een nieuwe situatie in haar privéleven en dat loopt volledig naast de zaak die ze aan het oplossen is.

Door het wat tragere tempo is de spanning niet van het actieve soort, maar veeleer psychologisch. Schaduw in de nacht heeft een paar momenten waarin het wat griezelig of spannend wordt, maar omdat het met name een onderzoek beschrijft van moorden die al gepleegd zijn, ligt de focus meer op het detective-deel. Het einde vormt zeker niet het sterkste onderdeel van het verhaal. Losse eindjes die moeten vastgeknoopt worden en een staartje dat ineens opduikt, het doet de geloofwaardigheid over het algemeen geen goed.

Schaduw in de nacht is een psychologische detective, met een vrij laag tempo, maar met een interessante kijk op de menselijke psyche. Aegisdottir schrijft vlot en houdt de lezer zeker geëntertaind, maar eens je het boek hebt dichtgeslagen zal het moeilijk zijn om het na een tijd nog terug uit je geheugen op te diepen. Daarvoor is het net niet memorabel genoeg. Toch levert de vlotte schrijfstijl enkele uren leuke ontspanning op en hoofdpersonage Elma geeft nog niet al haar geheimen prijs, dus dat is uitkijken naar een volgende deel in de serie.

IJslandse moorden 3 - Schaduw in de nacht

1  2  3  4  5

Een jonge Nederlandse vrouw gaat op IJsland aan de slag als au pair, in de hoop daarmee haar leven een zinvolle invulling te geven na de dood van haar vader. De ogenschijnlijk perfecte familie waar ze terechtkomt blijkt echter vele geheimen te hebben en al snel ontdekt ze dat er maar weinig mensen zijn die ze in vertrouwen kan nemen. Ondertussen doet rechercheur Elma onderzoek naar een brand in Akranes waarbij een man om het leven kwam. De zaak levert steeds meer verdachten op en brengt Elma uiteindelijk zelfs in levensgevaar…

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn