Oog om oog - M.J. Arlidge RECENSIE

Recensie: Oog om oog - M.J. Arlidge

Iedereen herinnert zich ongetwijfeld de Jamie Bulger-case in het Verenigd Koninkrijk. Deze tweejarige peuter werd in 1993 door twee tienjarigen gemarteld en vermoord. Na een jarenlange straf kwamen ze onder een nieuwe identiteit weer in de maatschappij terecht. Er was veel kritiek. Mensen konden zomaar naast een moordenaar wonen. Dit geval kan zeker een inspiratie genoemd worden voor de nieuwe thriller Oog om oog van M.J. Arlidge. Deze Brit debuteerde in 2014 en zijn thriller met Helen Grace in de hoofdrol werd meteen een hit. Ondertussen verschenen al een tiental boeken met haar in de hoofdrol. Oog om oog is zijn eerste zonder de populaire Helen Grace in de hoofdrol. In zijn inleiding stelt de auteur de vraag wat de lezer zou doen mocht hij het recht in eigen handen kunnen nemen. Dat is ook de premisse van deze uitstekende thriller.

Zes daders van gruwelijke misdaden komen onder een nieuwe identiteit opnieuw terecht in de maatschappij. Er is veel kritiek hierover en een anti-beweging probeert deze daders te ontmaskeren. De reclasseringsdienst doet zijn uiterste best om de ex-gedetineerden te begeleiden. Als de echte identiteit van de daders gelekt wordt aan de familieleden van de slachtoffers, nemen deze laatste het recht in eigen handen. Gedurende zes dagen volgt de lezer het lot van deze zes, de familie van hun slachtoffers en de reclasseringsambtenaren. Hoewel er dus veel hoofdrolspelers zijn in deze thriller, krijgt reclasseringsambtenaar Olivia de meeste aandacht. Ze begeleidt Kyle op zijn re-integratie en dat loopt niet direct van een leien dakje. Bovendien kampt ze ook nog met enkele persoonlijke problemen. Arlidge beschrijft hoe sommigen het recht in eigen handen nemen en werkt toe naar een zeer uitgekiend, spannend en verrassend einde.

Oog om oog is een nieuwe stap in het werk van Arlidge, die zich daarmee op het hoogste schavot van thrillerauteurs hijst. De auteur schrijft zeer beeldend en filmisch, zijn stijl is zeer vlot en nergens zakt het verhaal in. Bovendien toont hij de verschillende kanten van de medaille: zowel het perspectief van de daders als de slachtoffers komen aan bod. De personages zijn zeker geen karikaturen. Alle personages zijn goed uitgewerkt en komen zeer realistisch en herkenbaar over. Hoofdpersonage Olivia is een vrouw van vlees en bloed waarin de lezer zich zeker kan herkennen. Arlidge beschrijft alles ook zoals het is en gaat de gruwel niet uit de wet, daardoor kunnen sommige scènes choquerend overkomen op de gevoelige lezer. Oog om oog opent ook het klassieke debat over het recht in eigen handen nemen, en gaat dus over veel meer dan wraak, gerechtigheid en verraad. Naast het klassieke whodunnit-aspect, is er dus ook de ethische kant van de zaak en dat maakt het boek zo bijzonder. Spannend van begin tot eind en tegelijk maatschappelijk relevant. Een krachttoer van Arlidge.

Recensie: Oog om oog - M.J. Arlidge

Oog om oog

1  2  3  4  5

Zes criminelen in Engeland hebben anonimiteit verkregen. Door de ongelooflijke wreedheden uit hun verleden leek een nieuwe start en re-integratie onmogelijk, totdat de overheid besloot hen een tweede kans te geven: elk van hen kreeg een nieuwe identiteit, in een nieuwe stad, met een nieuwe baan – en niemand die het ooit te weten zou komen. Dat dachten ze tenminste.

Sociaal medewerkster Olivia begeleidt gevangenen om te re-integreren in de maatschappij. Maar als de échte identiteit van haar ex-gevangenen gelekt wordt aan de familie van het slachtoffer maakt Olivia kennis met de meest duistere kanten van de mens. Want de familieleden willen allemaal, stuk voor stuk, gerechtigheid voor het onrecht dat hun geliefden jaren geleden is aangedaan. En zeg nou eerlijk, wie zou er geen wraak willen voor een onvergeeflijke daad?

• Slag of stoot - Meghan Quinn