De dwaling - C.J. Tudor RECENSIE

Recensie: De dwaling - C.J. Tudor

De opbouw van De dwaling is net even anders. Een stilgevallen kabelbaan, een verongelukte bus met studenten, en een chalet met onderzoekers. Op een van deze drie plekken is een moordenaar. De bus zit vol met zieke studenten, in de kabelbaan zitten allemaal verdoofde mensen en in de chalet valt de stroom telkens uit. Er gebeuren veel eigenaardige dingen. Het verhaal speelt zich af in de ijzige kou, en door een sneeuwstorm komen de hulpdiensten niet opdagen. Iedereen wil maar één ding, en dat is overleven.

Deze thriller maakt meteen indruk met de geheimzinnige cover. Het plaatje met de silhouetten, maar vooral de ondertitel wekt nieuwsgierigheid. Het boek is verdeeld in drie verhaallijnen, van elke plek één. Het bijzondere is dat deze drie verhaallijnen alle drie even sterk en origineel zijn. Ze waren alle drie echt interessant om te lezen. Elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger waardoor je graag verder wilt lezen over dat deel.

Tudor heeft echt haar best gedaan om deze drie verhaallijnen met elkaar te verwikkelen en op het einde laat ze ze op spannende wijze bij elkaar komen. Het einde is echt heel goed uitgedacht, maar daarvoor blijft het soms een beetje vaag. Sommige gebeurtenissen worden niet heel goed uitgelegd, waardoor je soms niet weet wat er aan de hand is, maar aan de andere kant maakt dit je extra nieuwsgierig, want je wilt natuurlijk graag weten wat er aan de hand is. Uiteindelijk komt dit goed.

Doordat er meerdere verhaallijnen zijn, bouw je niet echt een band op met een personage uit het boek, maar Tudor weet op zo'n manier te schrijven dat het echt heel realistisch aanvoelt. Het voelt soms wel een beetje science-fiction achtig maar gelukkig bleef dat gevoel op de achtergrond. Tijdens het lezen voelt het alsof je deel uitmaakt van het verhaal. De schrijfwijze is echt subliem.

De dwaling is echt enorm spannend en een aanrader voor iedereen die van thrillers houdt, maar niet zo van de duizend in dozijn thrillers. Dit is echt een uniek, superspannend verhaal. Het moment dat de verhaallijnen bij elkaar komen en het verhaal wordt afgerond duurt maar zo'n vijftig pagina's. Dit had misschien iets langer gekund, het is nu nogal abrupt. Maar dat mag de pret niet drukken.

Recensie: De dwaling - C.J. Tudor

De dwaling

1  2  3  4  5

Bereid je voor op ijzingwekkende kou.

Een gekantelde bus vol studenten.
    Een gestrande kabelbaan vol vreemden.
    Een afgelegen chalet vol onderzoekers.

In een van de groepen verschuilt zich een moordenaar - maar in welke groep?
    Buiten raast een sneeuwstorm en de hulpdiensten komen niet opdagen. Er is geen levende ziel te bekennen, iedereen is op de vlucht. Maar waarvoor? Niemand weet wat er aan de hand is, maar één ding weten ze zeker: overleven is moordend.

• Slag of stoot - Meghan Quinn