Je speelt met vuur - Astrid Sercu RECENSIE

Recensie: Je speelt met vuur - Astrid Sercu

In Je speelt met vuur gaat Mien samen met haar twee beste vriendinnen (en de rest van de klas) op avonturenweek. Een week waarin ze verblijven in een kamphuis in de bossen. Dit kamphuis wordt gerund door Remco, met veel hulp van zijn zoon Thibo. Nadat Remco’s vrouw hem en zijn twee kinderen had achtergelaten, moesten ze alles op alles zetten om rond te komen en het kamphuis open te houden. Dit ging niet zonder slag of stoot. Gelukkig is er nu een grote groep die voor inkomsten zou zorgen. Maar hoe kan het toch dat er deze week steeds overal brand uitbreekt. Over één ding zijn Remco en zijn zoon het in ieder geval eens. Dit is geen toeval, dit is opzet.

Astrid Sercu heeft met Je speelt met vuur een spannend, meeslepend verhaal geschreven. Het verhaal speelt zich af tijdens een schoolkamp waarbij de nodige young adult perikelen opspelen. Vriendjes, vriendschap, verborgen verliefdheid, irritante leraren en avontuur op de loer. Dat zijn de onderwerpen die bij de scholieren met name naar voren komen. Bij Thibo gebruikt Astrid Sercu een andere invalshoek. Hij is een buitenbeentje en vooral op zichzelf aangeschreven. Hij heeft het vertrek van zijn moeder moeten accepteren, maar verwerken is nog niet helemaal gelukt. Hij heeft veel liefde voor zijn paard, wil zijn vader helpen met alles wat binnen zijn mogelijkheden ligt en maakt zich stiekem zorgen over zijn zusje die niet meer heeft gepraat sinds ze nog maar met zijn drieën zijn.

Afwisselend zijn de hoofdstukken geschreven vanuit met name Mien en Thibo. Er staat niet duidelijk beschreven wie er aan het woord is. Er wordt echter niet geschreven over ik, maar over de namen van de personen, waardoor het vrij snel duidelijk is vanuit wie een nieuw hoofdstuk geschreven wordt.

Tussen de hoofdstukken door zijn er korte passages, schuingedrukt, geschreven vanuit de brandstichter. Je weet niet wie dit is, maar Astrid Sercu weet hiermee veel nieuwsgierigheid te wekken. Je krijgt het idee dat je als lezer al meer informatie hebt dan de personages in het boek. Hierdoor blijf je verder lezen omdat je je afvraagt hoe de plannen van de brandstichter tot uiting gaan komen. Gaat het hem of haar nu lukken om een scholier pijn te doen?

Je speelt met vuur is een spannende, meeslepende young adult, die heerlijk wegleest. Je legt dit boek niet snel aan de kant en zult behalve van de spannende momenten ook genieten van de leuke vriendschappen, opbloeiende liefde en gekke leraren.

Je speelt met vuur

1  2  3  4  5

DRIE VRIENDINNEN. ÉÉN BRANDSTICHTER. Een gebroken gezin runt een kamphuis in de bossen. Vader Remco doet zijn best om de bezoekers hartelijk te ontvangen, maar hij heeft steeds meer moeite om de rekeningen te betalen. Ook tienerzoon Thibo helpt mee, al zit hij eigenlijk niet te wachten op al die scholieren. Wanneer hartsvriendinnen Mien, Alix en Victoria aankomen in het kamphuis en per toeval een geheime kamer ontdekken, beseffen ze al snel dat het gezin heel wat te verbergen heeft.

• Slag of stoot - Meghan Quinn