Split Second - Caja Cazemier RECENSIE

Recensie: Split Second - Caja Cazemier

De Friese schrijfster Caja Cazemier staat erom bekend maatschappelijk relevante verhalen te schrijven. Voor Split Second deed ze zeer uitgebreid onderzoek. Aanleiding voor het schrijven van dit boek was een steekpartij onder jongeren in 2019. Jongerengeweld neemt de jongste jaren inderdaad toe en heel wat jongens dragen vaker dan we vermoeden een mes bij zich, in de eerste plaats om zich te verdedigen. Caja Cazemier ging praten met een dader van een steekpartij, maar ook met alle instanties die erbij betrokken zijn: ouders, familie, vrienden politie, gerecht, jeugdgevangenis, reclassering, artsen, psychologen en slachtoffers. Dat leverde heel wat materiaal op en aan de hand daarvan schreef ze Split Second.

Thijs is een vriendelijke jongen die in zijn laatste jaar vmbo zit. Volgend jaar wil hij voor kok studeren. Hij heeft een leuke baan in een tof restaurant, een hechte vriendengroep en een lieve vriendin Justa. Als op een middag zijn zus Lotte op het strand wordt lastiggevallen, komt hij voor haar op. Haar belager, Julian, uit zeer duidelijk zijn ontevredenheid. Later die week wordt Thijs opeens van zijn fiets getrokken en aangevallen door Julian en zijn vrienden. Het is een hevig gevecht en in volle strijd trekt Thijs zijn mes en steekt Julian neer. De gevolgen zijn niet te overzien. Binnen de kortste tijd staat de politie aan de deur, wordt Thijs meegenomen en belandt hij in de jeugdgevangenis. Zijn wereld stort totaal in.

Split Second is een zeer aangrijpend en emotioneel verhaal. De lezer volgt de totale ontreddering, wanhoop en frustratie van een jongen die op een onbewaakt ogenblik een kapitale fout maakt waardoor zijn leven totaal instort. Cazemier weet de gevoelens van Thijs zeer raak te typeren. Hoewel de lezer hoofdzakelijk het gevoelsleven van Thijs voorgeschoteld krijgt, wordt ook de impact van zijn daden op de omgeving goed beschreven. Zijn zus Lotte wordt na de gebeurtenis als een paria behandeld op school, zijn vriendin Justa kan niet leven met het feit dat haar liefje een crimineel is. De ouders weten ook geen blijf met hun gevoelens. Naast de zeer realistische karakterschets van nagenoeg alle personages, slaagt Caja Cazemier er bijzonder goed in om het hele proces van aanslag tot verzoening, met alle tussenstappen, grondig te beschrijven. Bovendien doet ze dat in een vlotte stijl en blijft het verhaal voortdurend spannend. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat ook de mindere lezers Split Second goed kunnen verteren. Het thema is natuurlijk heel relevant en het boek kan een mooie aanleiding zijn om het debat aan te gaan op school. Eens te meer toont Cazemier dat haar boeken een plaats verdienen op de leeslijsten.

Recensie: Split Second - Caja Cazemier

Split second

1  2  3  4  5

In één moment kan alles veranderen...

Zijn vrienden hebben allemaal een mes op zak, en dus is dat voor Thijs (15) ook vanzelfsprekend. Een mes draag je om jezelf te beschermen. Wat er zou kunnen gebeuren als je het ook écht gebruikt, daar denkt Thijs niet over na. Tot het te laat is…
    Ineens is hij een crimineel. Politie, jeugdgevangenis, reclassering, schaamte en schuldgevoel, het komt allemaal voorbij. Thijs is in shock. Hij was toch een doodnormale jongen met een doodnormaal leven? Maar nu is hij van het ene op het andere moment in een nachtmerrie beland, en daar moet hij zelf weer uit zien te komen.

• Slag of stoot - Meghan Quinn