De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid RECENSIE

Recensie: De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid

De wereldberoemde filmster Evelyn Hugo schuwt al jaren de pers. Wanneer ze contact opneemt met het blad waar Monique voor werkt, en dan ook nog eens specifiek naar Monique vraagt om het interview af te nemen, valt iedereen uit de lucht. Monique zelf nog het meest, want ze is verre van een hotshot in de journalistieke wereld. Aangekomen bij Evelyn krijgt Monique te horen dat deze helemaal geen interview wil geven, maar dat ze aan Monique haar levensverhaal wil vertellen en die mag het na haar dood in boekvorm uitbrengen. Gaandeweg leert Monique Evelyn kennen en ze ziet dat er achter het filmsterimago veel meer schuilgaat dan wat de buitenwereld ooit heeft kunnen vermoeden.

De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo is het boek waarmee Taylor Jenkins Reid bekend werd bij het grote publiek. Het is één van de meest besproken boeken op BookTok en dat levert altijd een bepaald verwachtingspatroon op als je besluit het verhaal zelf te gaan lezen.

Het plot is niet heel ingewikkeld. Evelyn Hugo vertelt haar levensverhaal aan een jonge journaliste, en natuurlijk rijst daarbij de vraag waarom ze specifiek naar Monique heeft gevraagd. Dat is iets wat pas helemaal aan het einde van het boek duidelijk wordt en het bijzondere is, dat de auteur dat zeer goed naar de achtergrond weet te verplaatsen. Het leven van Evelyn is zo interessant en mooi beschreven, door haarzelf, dat je daar volledig in opgaat. De hoofdstukken hebben de namen van de echtgenoten, met een kleine toespeling erbij, en alles wordt in chronologische volgorde vertelt.

De beschrijvingen zijn levensecht, ook al is het leven van Evelyn verre van standaard. Je kan je als lezer moeiteloos verplaatsen in de glitter en glamour die met momenten de overhand neemt, en zelfs de egoïstische en op macht beluste beslissingen kan je begrijpen. Het maakt van het hoofdpersonage iemand die zeer menselijk is en waar je emotioneel veel connectie mee hebt. Dat is heel anders bij Monique. Zij speelt een grote rol in deze roman, maar valt toch volledig in het niet naast Evelyn. De pogingen van Taylor Jenkins Reid om Monique’s privéleven een plaats te geven in het verhaal lijken niet helemaal geslaagd (of helemaal niet). Toch is dat weinig storend en neem je het maar voor lief. Je wil gewoon té graag verder lezen over Evelyn.

Het taalgebruik is makkelijk genoeg om vlot te kunnen lezen. De auteur slaagt er door goed woordgebruik in om treffende beschrijvingen te geven van situaties, zonder er ellenlang in door te gaan. Het tempo ligt hoog, zonder ooit overhaast te voelen, maar je verveelt je geen moment. Natuurlijk is het flamboyante van het leven van Evelyn Hugo een goed uitgangspunt, als je je lezers ten allen tijde wil entertainen.

De combinatie van de tijdsgeest met één van de hoofdthema’s is een heel toegankelijke manier om LGBTQ aan te snijden. Evelyn is zeker geen standaard hoofdpersonage dat je in een roman met dit thema verwacht en dat maakt het des te interessanter. Andere thema’s zoals ziekte, verlies en mishandeling komen aan bod, maar overheersen nooit het verhaal. Dat is een goede keuze van Taylor Jenkins Reid, want op die manier wordt het nergens te zwaarmoedig.

De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo is een uiterst toegankelijke roman die een breed publiek kan vermaken. Het onderwerp, de thema’s en de uitwerking passen allemaal goed bij elkaar en zorgen voor enkele uren entertainment. Het is moeiteloos voor te stellen waarom dit boek zo enorm populair is.

De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo

1  2  3  4  5

De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo van Taylor Jenkins Reid is de internationale lezersfavoriet over het leven en de geheimen van een Hollywoodlegende. Over de liefde, glamour en de prijs van roem. Van de auteur van Daisy Jones & The Six.

Hollywoodfilmicoon Evelyn Hugo is negenenzeventig als ze besluit om na jaren van stilte eindelijk de waarheid te vertellen over haar glamoureuze maar door schandalen geteisterde leven. Ze benadert de jonge journalist Monique Grant, die gefascineerd luistert naar wat Evelyn te vertellen heeft. Maar naarmate Monique dieper in de herinneringen van de Hollywoodlegende duikt, krijgt ze het onbehaaglijke gevoel dat Evelyn iets verzwijgt.

De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo van Taylor Jenkins Reid is een adembenemende roman die de lezer moeiteloos meevoert, van de gloriedagen van Hollywood in de jaren zestig tot de harde, hedendaagse realiteit. Het is een verhaal over meedogenloze ambitie, onverwachte vriendschap en een grote, verboden liefde, geïnspireerd op de levens van Hollywood-diva's Elizabeth Taylor en Ava Gardner.

"Je pakt het boek op voor de Hollywoodglamour en je blijft aan het boek gekluisterd door het ontroerende verhaal van een jonge journalist en een ster van het witte doek.' – Cosmopolitan

"Adembenemend, hartverscheurend en vol Old Hollywoodgrandeur; een van de aantrekkelijkste romans van het jaar.' – Buzzfeed

"Een roman die de Marilyn Monroe en Elizabeth Taylor in eenieder van ons aanspreekt!' – Kirkus Reviews