Het geeuwvirus - Dries Deschepper RECENSIE

Recensie: Het geeuwvirus - Dries Deschepper

Wanneer Ronaldo ineens voor het raam van Mila staat, weten zij en haar vrienden niet wat hen overkomt. Ze moeten op een missie! Ronaldo zegt dat het vliegtuig klaar staat en ze de wereld moeten redden. Na een interessante vliegreis en een tocht op elanden komen ze aan bij een oude vrouw genaamd Symphorosa. Zij vertelt dat Leonardo da Vinci een geeuwvirus heeft uitgevonden en dat dit in de verkeerde handen dreigt te vallen. Morgen start het conclaaf en komt iedereen met een stukje van de formule bij elkaar. De kinderen moeten ervoor zorgen dat het geheim beschermd blijft. Maar of dit ze ook gaat lukken…

Het geeuwvirus van Dries Deschepper is een vervolg op De krokodillenfabriek. Wanneer je deel één niet hebt gelezen is het moeilijk om door het begin van Het geeuwvirus te komen. Je start midden in een verhaal, krijgt geen tekst en uitleg en hebt meer vragen dan antwoorden. Deze antwoorden blijven de gehele 22 hoofdstukken ook uit. Deze hoofdstukken zijn verschillend van lengte. Het ene hoofdstuk bestaat uit anderhalve bladzijde en de andere uit zes. Zo nu en dan vind je een paginavullende illustratie.

In Het geeuwvirus leer je de hoofdpersonen maar oppervlakkig kennen. Er zit weinig diepgang in het verhaal en je hebt eigenlijk geen idee met wie je te maken hebt. Zo nu en dan een inkijkje zou misschien al voor wat houvast zorgen.

Met momenten weet Dries Deschepper er een spannend verhaal van te maken. Dit zijn korte fragmenten waar het tempo wordt opgevoerd en er een raadsel wordt opgelost. Over het algemeen is het echter een langdradig verhaal, met best wat moeilijke/ouderwetse woorden. Voor tieners is het geen makkelijk verhaal om door te komen. Dat in combinatie met het gebrek aan spanning zorgt ervoor dat dit boek niet zal aanspreken bij de beoogde doelgroep. Ook de illustraties van Isabel Bouttens doen ouderwets aan en passen niet bij de jeugd.

Al met al is het idee van het verhaal erg leuk, zijn de spannende momenten een goed voorbeeld van hoe leuk het boek had kunnen zijn, maar komt het niet helemaal uit de verf. Door de vele lange zinnen, moeilijke woorden en weinige actie ben je de draad van het verhaal al snel kwijt en zul je het boek makkelijk aan de kant leggen en vergeten.

Het geeuwvirus

1  2  3  4  5

Wat als het grootste genie aller tijden, Leonardo da Vinci, een wapen heeft ontwikkeld waar iedereen oncontroleerbaar van moet geeuwen? En wat als de formule voor dat wapen in verkeerde handen dreigt te vallen? Als je toevallig Mila heet, reis je terstond naar het Hoge Noorden om daar een stokje voor te steken. Zelfs als je dan je aartsvijand Igor met zijn handlangers én een paar van de meest merkwaardige figuren denkbaar moet trotseren. Een grappig en spannend verhaal over vrienden, verdorven volwassenen … en een gevaarlijk virus.

• Slag of stoot - Meghan Quinn