Dodelijke cocktail – Nadine Barroso RECENSIE

Recensie: Dodelijke cocktail – Nadine Barroso

Het huwelijk van thuisblijfmama Charlie ligt in duigen. Haar knappe echtgenoot Laurens heeft geen oog meer voor haar. De kille sfeer joeg haar in de armen van een andere man en nu wordt Charlie verteerd door spijtgevoelens. Als er plots een oude ansichtkaart in de brievenbus valt, wordt Charlie gedwongen om haar aandacht daarop te richten. Hoe komt deze kaart hier nu terecht, twintig jaar na de vakantie waarin ze geschreven werd? Leeft Esmee nog, de vrouw die tijdens die noodlottige vakantie verdween? Charlie trommelt in allerijl haar vriendinnengroepje van toen bijeen. Samen gaan ze terug naar de plaats van het onheil, op zoek naar antwoorden.

Dodelijke cocktail is een erg toegankelijk geschreven thriller. Nadine Barroso heeft een eenvoudige schrijfstijl, waarbij de dialogen direct en doelgericht zijn weergegeven. Er is geen ballast. De auteur schenkt weinig aandacht aan beschrijvingen van de omgeving, zoals de Italiaanse stranden of het hotel waar de vriendinnen logeerden. De eenvoud heeft in dit geval zijn charme en komt het verhaal ten goede. In het begin brengt het verhaal je op een dwaalspoor. Pas laat valt het kwartje dat dit spoor niet klopt. Dit zorgt ervoor dat je getriggerd blijft door het boek. Je wil blijven verder lezen om te weten wat er echt gebeurd is tijdens die vakantie twintig jaar geleden.

Nadine Barroso deelde Dodelijke cocktail op in korte hoofdstukken. Deze spelen zich afwisselend in het heden en in het verleden af. Om aan de lezer duidelijk te maken wanneer de gebeurtenissen plaatsvonden, wordt elk hoofdstuk voorafgegaan door een titel waarin het tijdstip en de plaats van het gebeuren vermeld worden. Deze afwisseling tussen het heden en verleden is een leuk element van het boek.

De hoofdpersonages in Dodelijke cocktail zijn Charlie, Maaike, Tessel, Isabel en Esmee. Zij vormden de vriendinnengroep die al die jaren geleden iemand achterlieten tijdens hun zomervakantie in het zonnige Italië. Nevenpersonages zijn weggelegd voor de echtgenoten en partners van de vriendinnen. Charlie komt over als de natuurlijke leider van de vriendinnengroep. Maaike speelt een verzorgende rol. Tessel is een doelbewuste carrièrevrouw. Isabel komt op basis van de gebeurtenissen uit het verleden over als een onzekere vrouw maar dit verandert in de loop van het verhaal. Esmee lijkt ten slotte degene te zijn om wie het volledige verhaal draait. Zoals gezegd besteedt Nadine Barroso weinig aandacht aan uitgebreide persoonsomschrijvingen of aan het uitdiepen van de personages. Hierdoor blijft het verhaal wat aan de oppervlakte. Het is echter niet storend.

Dodelijke cocktail is aangenaam leesvoer om mee te nemen op vakantie of om tussendoor even te lezen. Het boek leest erg vlot en door de opbouw van het mysterie blijf je gefascineerd verder lezen. Een aanrader!

Dodelijke cocktail

1  2  3  4  5

Geheimen kunnen een vriendschap maken of breken

Vijf vrijgezelle vriendinnen beleven een zinderende zomervakantie in Italië. Maar wat zo mooi begon, eindigde in een nachtmerrie: slechts vier van hen keerden terug naar huis.

Wanneer Charlie jaren later een oude ansichtkaart ontvangt, wordt ze in een keer teruggeworpen in de tijd. Al twintig jaar lang dragen zij en haar oude vriendengroep een duister geheim met zich mee. Maar wie probeert hun zorgvuldig opgebouwde levens te ontwrichten en hen ervan te overtuigen terug te gaan naar de plek waar het allemaal begon?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn