Holly - Stephen King RECENSIE

Recensie: Holly – Stephen King

In een wereldwijd pandemie ontdekt Holly dat zelfs een begrafenis via Zoom kan plaatsvinden. Ze houdt een korte toespraak over haar overleden moeder tegen een scherm vol meelevende gezichten. Zelf koos ze ervoor om haar gezicht niet te laten zien. Als ze na de bevreemdende dienst meerdere gemiste oproepen ziet, wint haar nieuwsgierigheid het van haar verdriet. De gebroken stem van Penny Dahls op haar voicemail verraadt de wanhoop van de vrouw. Holly beëindigt haar zelfopgelegde vakantie vervroegd en ontmoet de vrouw wiens dochter enkele weken eerder spoorloos verdween. Al snel bijt ze zich vast in de nieuwe zaak. Eentje die het uiterste zal vergen van de privédetective…

Holly is de nieuwste thriller van Stephen King. De grootmeester is bekend om zijn bloedstollende verhalen. Hij koos er voor om ditmaal opnieuw een verhaal te schrijven rond hoofdpersonage Holly Gibney. We maakten al kennis met haar in eerder werk, zoals Mr. Mercedes of De buitenstaander. In Holly komt ook het privéleven van de detective aan bod. Na het overlijden van haar moeder, een fervent Trump aanhanger en overtuigde antivaxer, komt Holly erachter dat zij al die tijd belogen werd. Deze verhaallijn wordt mooi verweven met de verhaallijn rond het onderzoek naar de vermiste vrouw en geeft een extra diepte aan haar personage.

Het boek telt een lijvige 517 pagina’s. De cover van het boek is erg mooi. Er wordt een statig huis afgebeeld waarin er in slechts één kamer licht brandt en iemand vanachter de gordijnen naar buiten kijkt. De titel en naam van de auteur staan gedrukt in gouden letters. Het is een boek dat je alleen al omwille van de cover in huis zou halen. Stephen King neemt uitgebreid de tijd om de omstandigheden te beschrijven waarin een passage zich afspeelt. Hij heeft een erg gedetailleerde schrijfstijl. Soms net iets te gedetailleerd…

Het eerste hoofdstuk van Holly start met een eenzame jogger op een regenachtige avond. Wanneer hij hulp biedt aan een ouder getrouwd stel professoren eindigt hij opgesloten in een kooi. De tijdsaanduiding van 17 oktober 2012 boven het hoofdstuk toont aan dat deze passage zich in het verleden afspeelde. Het volgende hoofdstuk brengt je naar het heden, 2021. Vanaf dan besef je als lezer dat het gepensioneerde koppel een gruwelijke hand heeft in de golf van verdwijningen die het stadje de voorbije jaren teisterde. Niettegenstaande het feit dat dit besef zo vroeg in het verhaal komt, blijft het een meeslepende thriller. Je wil als lezer weten waarom deze bejaarden moorden en je wil uitvinden hoe Holly de puzzel in elkaar weet te zetten..

Holly speelt zich af in volle corona pandemie. Stephen King besteedt hier ook veel aandacht aan. Er komen mondmaskers aan bod. Er wordt gerefereerd naar Trump als president en zijn aanhangers met hun antivax campagne. De pandemie was er ingrijpende periode in ieders leven. Het is fijn dat een schrijver zo veel aandacht besteedt aan de regels die de samenleving toen in de ban hielden.

Kortom, Holly is een knap staaltje werk van een meester uit het vak.

Recensie: Holly – Stephen King

Holly

1  2  3  4  5

Wanneer Penny Dahl het detectivebureau belt in de hoop dat ze haar vermiste dochter kunnen vinden, weet Holly niet zeker of ze de zaak moet aannemen. Haar partner Pete is besmet met corona. Haar (behoorlijk compliceerde) moeder is net overleden. Eigenlijk Holly zou met verlof moeten zijn. Maar iets in Penny Dahls wanhopige stem maakt het voor Holly onmogelijk om haar af te wijzen.

Slechts een paar straten van waar Bonnie Dahl verdween, wonen professoren Rodney en Emily Harris. Ze leiden een perfect leven: gelukkig getrouwd en na een lang leven als academici bijna gepensioneerd. Maar ze bewaken een kwaadaardig geheim in de kelder van hun goed verzorgde huis, een geheim dat te maken heeft met Bonnies verdwijning. Het is haast onmogelijk om hen te ontmaskeren: ze zijn geslepen, geduldig en genadeloos.

Holly moet al haar talenten inzetten om de gruwelijke professoren te verslaan in dit nieuwe meesterwerk van Stephen King.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen