Dit boek is dodelijk - Ravena Guron RECENSIE

Recensie: Dit boek is dodelijk - Ravena Guron

Dit boek is dodelijk draait om een moord die wordt gepleegd op de exclusieve kostschool van Jess Choudhary. Hugh Henry Van Boren wordt vermoord en waar iedereen speculeert wie het heeft gedaan is krijgt Jess een bericht van de dader die haar bedankt voor de inspiratie. Samen met haar beste vriendin gaat Jess op onderzoek uit naar de werkelijke moordenaar

Zodra je begint aan het eerste hoofdstuk wordt het standpunt van Jess heel duidelijk: zij heeft het niet gedaan. Zij heeft Hugh niet vermoord. Dit is direct intrigerend en je wilt absoluut weten wie het dan wel heeft gedaan en waarom Jess dit zegt. Jess neemt jou als lezer mee door de gebeurtenissen en het wordt duidelijk dat de moordenaar van Hugh de moord heeft geïnspireerd op het verhaal dat Jess en haar klasgenoot Summer hebben geschreven. Langzaam begin je als lezer te ontdekken dat de leerlingen van de kostschool zich soms beter voordoen dan dat ze zijn

De personages zijn door Guron goed beschreven. Waar Jess aan het begin van het verhaal als een stil en soms verlegen meisje kan overkomen, ontwikkelt ze zich tot een jongedame die blijft vechten voor waar ze in gelooft en blijft doorgaan om de waarheid te achterhalen, ook al is dit gevaarlijk voor haar. Dit is een ervaring die je als lezer mag meemaken.

Niet enkel hoofdpersonages zoals Jess ontwikkelen maar ook bijfiguren maken een duidelijke ontwikkeling door of zijn niet zoals ze lijken in het begin. Dit wordt langzaam steeds duidelijker gemaakt. Zoals bijvoorbeeld Summer, de klasgenoot waarmee Jess het korte verhaal heeft geschreven. Zij lijkt eerst heel koel en afstandelijk maar door bepaalde gebeurtenissen lijkt ze zich meer te gaan bezighouden met de mensen om haar heen in plaats van iedereen links te laten liggen. Dit is heel fijn om te merken wanneer je het boek leest.

Dit boek is dodelijk is het debuut van Ravena Guron, die naast schrijver ook advocaat en biochemicus is. Het advocaat zijn heeft haar geholpen om een moordzaak te schrijven. Ze schrijft afwisselend snel wanneer bijvoorbeeld er wordt geschreven over hoe het leven is op een kostschool, dit is dan heel beschrijvend maar ze neemt ook de tijd in het verhaal en gaat dan in op details

Ravena Guron schrijft over het leven op een prestigieuze kostschool op een manier alsof je er zelf bent en maakt heel duidelijk dat iedereen daar geld heeft behalve Jess. Het maakt het verhaal interessanter omdat, wanneer iedereen ongeveer gelijk is, er geen diepgang of onrust onder de leerlingen is.

Het verhaal wordt pas echt spannend wanneer er nog een moord wordt gepleegd en dit zorgt voor een plottwist. Je wordt op het verkeerde been gezet over de dader maar dan komt er een tweede moord. Waar er in het begin nog een hoop mysterie rondom de dood van Hugh hangt komt in het tweede deel meer nadruk te liggen op de zoektocht naar de waarheid. Je wordt zo meegezogen in het verhaal dat je ook wilt weten wie dan wel de dader is en dat je dit boek snel uit wilt lezen.

Dit boek is dodelijk, een young adult thriller, is aanrader voor iedereen die houdt van thrillers, niet enkel jongeren vanaf 15 jaar maar ook volwassenen die kunnen genieten van moord, complotten en een plottwist aan het einde zullen zich waarschijnlijk (zich) kunnen verliezen in Dit boek is dodelijk.

Dit boek is dodelijk

Ravena Guron

5 september 2023

ISBN 9789021483078
    Uitgever Volt
    384 pagina's

Volt

Young Adult

1  2  3  4  5

Ik zal het meteen duidelijk maken: ik heb Hugh Henry Van Boren niet vermoord. Ik heb niet eens geholpen. In ieder geval niet expres.

Als Hugh, een van de populairste en rijkste leerlingen van de school, dood wordt aangetroffen, slaat de paniek toe onder de anderen. Wie is de moordenaar? Jess Choudhary, een leerling die er alles aan doet om zich voorbeeldig te gedragen en zo haar studiebeurs veilig te stellen, merkt al snel dat dat ze meer betrokken is bij het onderzoek dan ze ooit had kunnen denken. Hugh is op precies dezelfde manier overleden als een personage in een verhaal dat zij geschreven heeft. Dan ontvangt Jess een anoniem bericht: iemand bedankt haar voor de inspiratie.

De tijd tikt, en Jess weet dat ze het mysterie op zal moeten lossen of anders eindelijk iets gemeen zal hebben met Hugh: de dood.

• Slag of stoot - Meghan Quinn