Bobbejaanskloof - Kevin van Vliet RECENSIE

Recensie: Bobbejaanskloof - Kevin van Vliet

Bobbejaanskloof is een dunne novelle, uitgegeven op een klein formaat en geschreven door Kevin van Vliet. In het boek reist de hoofdpersoon en verteller van het verhaal af naar een klein dorp in Zuid-Afrika om daar een kist op te halen die hem is nagelaten door zijn verongelukte oom en tante. Het dorp ligt afgelegen en het is een flinke reis om er vanuit Kaapstad te komen.

De hoofdpersoon verwondert zich in het huis van zijn oom en tante over wat hij daar aantreft. Een koelkast waarvan de inhoud bijna weer tot leven is gekomen en een vrieskist met daarin het lichaam van een hond bijvoorbeeld. Maar ook vindt hij foto-albums, die hij meermalen bekijkt en waardoor allemaal jeugdherinneringen bovenkomen.

In het dorp ontmoet hij ook Spyker, een wat afstandelijke en mysterieuze persoon waartoe hij zich enerzijds aangetrokken voelt en anderzijds juist totaal niet. De verteller van het verhaal herinnert zich iemand die hij in zijn jeugd op de Veluwe heeft ontmoet en denkt dat dat misschien wel Spyker is geweest.

Kevin van Vliet, de auteur is correspondent voor Trouw en Het Financieele Dagblad en woont in Kaapstad, Zuid-Afrika. Dat is een verklaring voor de treffende beschrijvingen van het land en het landschap. Deze beschrijvingen vormen een sterk punt van het boek.

Bobbejaanskloof is een novelle die je relatief snel uit kunt hebben. Ook als je de tijd neemt om de beschrijvingen te lezen en je te verliezen in het landschap, heb je het boek zo uit. De sfeer in het boek is vrij zwaarmoedig, er zijn maar weinig lichtpuntjes in het verhaal te ontdekken. Er zijn wel wat passages met humor of een knipoog, maar het is niet aan iedereen besteed om te lezen over de manier waarop een lichaam kan reageren op bepaald voedsel.

Na het lezen van Bobbejaanskloof blijf je helaas met wat te veel vragen over. Natuurlijk is de lezer achterlaten met vragen een goede manier om de aandacht vast te houden, maar er kunnen ook wat te veel losse eindjes zijn. Het boek bestaat, naast het Zuid-Afrikaanse reisverslag, uit losse fragmenten van situaties in Nederland. Sommige daarvan zijn het wel waard verder uitgewerkt te worden, zoals de boekhandelaar Harm en zijn tweelingbroer Harmen.

Bobbejaanskloof gaat vooral over de invloed van het verleden op het heden. De hoofdpersoon probeert zijn jeugdherinneringen te rijmen met wat hij in het heden ervaart. Het is daardoor ook niet altijd duidelijk of wat hij doet echt is, een droom of misschien zelfs een waanbeeld. Met name het personage Spyker is ongrijpbaar, zowel voor de hoofdpersoon als voor de lezer. Bobbejaanskloof is een boek dat je een het denken zet.

Bobbejaanskloof

1  2  3  4  5

We staan gezellig in de keuken te praten over de kwaliteit van het leven in dit deel van de wereld, wanneer Spyker mij ineens een zwarte wond in de achterkant van zijn kuit toont, waaromheen de huid verhard is. 'Spin,' zegt hij. 'En hier...."- hij trekt de pijp van zijn bermuda op, tot waar de zoom om zijn bovenbeen blijft steken-' ..... een pofadder". Ik ga door mijn knieën en breng mijn neus dichterbij. Door de witte huid in zijn lies loopt een strook van een  donkerder huidtype, die erin genaaid lijkt. 'Het is gevaarlijk hier, je moet goed weten wat je doet en altijd voorbereid zijn,' drukt hij me op het hart.

Wat hij me niet toont, maar wat ik wel zie, is de aantasting van zijn rechterarm, die verdwijnt in de mouw van zijn shirt. De huid heeft de vorm van draderig weefsel aangenomen. Hij moet verbrand zijn geweest, en zo te zien al lang geleden. Zou hij als kind soms een pan kokende olie over zich heen hebben getrokken, of zou hij door een oudere broer die hem altijd maar plaagde in een open vuur zijn geduwd?

De schrijver reist af naar een godvruchtig dorp in Zuid-Afrika om een hem nagelaten kist op te halen. Hij ontmoet er een zonderlinge figuur die hem terugvoert naar zijn jeugd op de Veluwe. Hebben de twee elkaar eerder gezien?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn