Een brandend hart - Luc Hanegreefs RECENSIE

Recensie: Een brandend hart - Luc Hanegreefs

Na het horen van een verhaal over een meisje (Rose) dat uit haar graf komt, is Vicky vastberaden om met Halloween dit graf te bezoeken. Samen met een vriend en twee vriendinnen rijden ze naar het graf toe om Rose te bezoeken. Vicky is ervan overtuigd dat ze contact heeft gemaakt met Rose, maar de anderen zijn niet onder de indruk en willen al snel vertrekken. Eenmaal in de auto horen de jongeren vioolmuziek en stappen uit de auto. Eén van de vriendinnen van Rose, Lucy, moet plassen voor ze weer instappen en rent de bosjes in. Na een schreeuw en een zoektocht horen ze echter nooit meer iets terug van Lucy. Wanneer Vicky een paar dagen later weer op bezoek gaat bij Rose, leidt zij haar naar één van de schoenen van Lucy. Vicky kan maar niet loslaten wat er is gebeurd en voelt zich verantwoordelijk over de gebeurtenissen. Zeker wanneer er later nog een verdwijning plaatsvindt na het horen van vioolmuziek kan Vicky aan niets anders meer denken.

Een brandend hart is geschreven in drie tijdlijnen die om beurt aan het woord zijn. De eerste speelt zich af in 1807, de tijd waarin Rose leeft. De tweede verhaallijn speelt zich af tijdens de vioolmoorden (1996), waarin Vicky een tiener is. De derde verhaallijn speelt zich af in het heden, waar Vicky een volwassen vrouw met twee kinderen is. Bij ieder hoofdstuk staat duidelijk aangegeven over welke tijd het gaat, waardoor de verhaallijnen overzichtelijk blijven.

Luc Hanegreefs weet de Een brandend hart spannend te houden tot aan het eind. De verdwijning die in het eerste hoofdstuk wordt beschreven, wordt pas in het laatste hoofdstuk helemaal opgelost. Tussendoor leer je veel over de geschiedenis van Littleford, het plaatsje waar het verhaal zich afspeelt en krijgt zo steeds kleine puzzelstukjes van het grote verhaal. Het verhaal is geschreven in makkelijke taal en zou zeker goed gelezen kunnen worden door de beoogde doelgroep (14+). Het is een roman verweven met thrillerachtige momenten. Zo nu en dan zijn er ook enige lugubere scènes geschetst, maar deze blijven oppervlakkig.

Luc Hanegreefs schreef Een brandend hart toen hij geïnspireerd raakte door een aantal waargebeurde verhalen. Helaas wordt er niet uitgeweid over welke onderdelen van dit verhaal waargebeurde verhalen zijn en wat er omheen geschreven is. Het zou niet verrassen wanneer de verhalen in 1807 deels gebaseerd zijn op de waargebeurde verhalen waar Hanegreefs het over heeft.

Een brandend hart

1  2  3  4  5

Wanneer David in de Amerikaanse staat New Hampshire een schedel vindt, worden enkele vergeten verdwijningszaken plots weer actueel. Samen met zijn zus Lynn ontrafelt hij wat zich jaren geleden in het stadje Littleford heeft afgespeeld. Is er een verband met de herinneringen die hun alcoholverslaafde moeder probeert te verdrinken? En wat heeft dit alles te maken met Rose, een meisje dat in 1808 werd begraven maar nog altijd op iemand lijkt te wachten?

• Slag of stoot - Meghan Quinn