Binnen de lijntjes - Mireille Versteeg RECENSIE

Recensie: Binnen de lijntjes – Mireille Versteeg

Loes Dekker is een recent gescheiden vrouw. Als ietwat verstrooide mama van een tweeling probeert ze haar jongens desondanks op te voeden in een warm nest. Dat haar ex dit niet altijd even gemakkelijk maakt, ziet ze vaak door de vingers. Om de zomervakantie af te sluiten, gaat ze met haar jongens op weekend naar de camping. Daar leert ze de knappe Bart kennen. Heel even vergeet ze hoe moeizaam de scheiding verliep en laat ze zich de aandacht van deze jongere man welgevallen. Ze had er echter niet op gerekend dat Bart de nieuwe turnleraar is op de school van haar jongens. Het nieuwe schooljaar belooft een uitdagende start te krijgen!

Mireille Versteeg schreef met Binnen de lijntjes een heerlijk feel good boek. Haar beschrijving van de stroeve relatie tussen Loes en haar ex, de populaire Erik, komt geloofwaardig over. Ook de pogingen van Loes om iedereen om zich heen tevreden te houden, zijn herkenbaar. Je bent als lezer opgelucht wanneer Loes eindelijk voor zichzelf opkomt. De passages waarin ze haar gsm achter de kookboeken verstopt en de struisvogeltactiek toepast, zijn treffend omschreven, net zoals de onderhuidse concurrentie tussen de ouders op de speelplaats.

Binnen de lijntjes is een boek geschreven in heldere taal. Het eenvoudig woordgebruik maakt dat het verhaal vlot leest. Een minpuntje hier is dat het boek niet grondig werd nagelezen en er nog een typfoutje is ingeslopen. Dit zou niet mogen…

Het hoofdpersonage is weggelegd voor de pas gescheiden tweelingmoeder, Loes Dekker. Ze komt over als een enigszins onzekere vrouw die steeds de sterkere persoonlijkheden rond haar wil paaien. En zo heeft ze er wel enkele in haar leven: haar ex Erik, haar moeder en Barbara, de voorzitster van de oudercommissie. Het personage Bart komt ook centraal aan bod in het verhaal. Hij wordt neergezet als een oprechte, lieve man. Hij vormt een schril contract met de egocentrische Erik. Mireille Versteeg benoemt de personages voldoende om een goed beeld van te vormen maar ze werden niet dieper uitgewerkt. Dit telt eigenlijk voor het hele boek. Het verhaal leest aangenaam, is grappig en sexy maar het blijft steeds aan de oppervlakte. Binnen dit genre hoeft dit geen probleem te zijn.

Binnen de lijntjes is het perfecte boek om tijdens een gezellige namiddag in een ruk uit te lezen. Na het omslaan van de laatste pagina blijf je gegarandeerd achter met een warme gloed.

Binnen de lijntjes

1  2  3  4  5

Loes Dekker is een net gescheiden, ietwat verstrooide moeder van een tweeling. Als ze aan het einde van de zomervakantie een weekend gaat kamperen met haar zoons ontmoet ze de a­antrekkelijke Bart, die in niets lijkt op haar controlerende ex-man Erik. Loes verzet zich: ze is immers met haar zoons op vakantie en ­zeker niet uit op een nieuwe relatie. Bovendien verloopt de scheiding – op zijn zachtst gezegd – nogal stroef.

Ook is Loes, door de breuk tussen haar en Erik, het onderwerp van roddel en achterklap geworden op de school van haar kinderen. Een school in een wijk waar ze weliswaar is blijven wonen, maar waar ze zich allesbehalve op haar plek voelt tussen de succesvolle en bovenal rijke inwoners.

Ze houdt vol, maar wil niet te veel opvallen, ook om Erik niet nog meer tegen de haren in te strijken. En dan is het niet zo handig dat de nieuwe gymleraar op school niemand minder is dan Bart…

• Slag of stoot - Meghan Quinn