Frans hartenspel - Lizette van Geene RECENSIE

Recensie: Frans hartenspel - Lizette van Geene

In Frans hartenspel vertrekken Anne en Nathalie naar het plaatsje Le Trois-Chateaux in Frankrijk. Ze nemen hier een bed en breakfast over, met als trekkertje voor de toeristen een notenboom, waarvan er erg veel in de omgeving staan.  De bed en breakfast staat te koop als een mooi net goedlopend bedrijf, de vriendinnen vertrekken vol goede moed naar Frankrijk. Echter, zodra ze daar aankomen blijkt dat de B&B er verlaten bij ligt, veel achterstallig onderhoud. De reden hiervoor blijkt te zijn dat de vorige eigenaresse ernstig ziek geworden is. De vriendinnen gaan samen proberen de boel op te knappen. Gaandeweg kom je erachter dat een van de vriendinnen iets heftigs mee heeft gemaakt, dit is dan ook de reden dat ze soms wat raar reageert. Er wordt namelijk een heleboel gekibbeld in dit boek.

Het gekibbel maakt het boek heel realistisch en grappig om te lezen, maar een feelgood verhaal is geen feelgood verhaal zonder liefde. Dit heeft van Geene dan ook goed geïmplementeerd in dit korte tijdsbestek, de karakters van de mannen lopen erg uiteen, wat het een grappig aspect geeft. De beide vriendinnen kunnen het goed met elkaar vinden, anders hadden ze dit avontuur niet samen aangedurfd. Echter, af en toe hebben ze meningsverschillen en een leugentje voor eigen bestwil komt vaak aan de orde. Dit kenmerkt Frans hartenspel, niet alles gaat altijd van een leien dakje.

Het boek heeft relatief weinig pagina's en past in het genre kort verhaal / feelgood. De meeste korte verhalen zijn erg vlak, omdat er simpelweg te weinig tijd is om een goed plot op te zetten. Van Geene doet dit erg goed, Frans hartenspel is het tegenovergestelde van dit soort verhalen. Het heeft echt wel diepgang, en ondanks dat er zware onderwerpen aan bod komen, blijft dit boek wel een feelgood gevoel houden. Het einde is voorspelbaar, zoals wel vaker is bij dit soort korte verhalen, dit was echter niet storend. Mede door de schrijfstijl van van Geene, het verhaal is heel vlot en fijn geschreven. Er is ook zeker ruimte voor een tweede deel. Al met al was dit een goed kort verhaal voor tussendoor, Frans hartenspel is zeker een aanrader.

Frans Hartenspel

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Hartsvriendinnen Anne en Nathalie vertrekken samen naar het piepkleine dorpje Les Trois-Châteaux in Noord Frankrijk, waar de belangrijkste toeristische attractie bestaat uit de vele eeuwenoude notenbomen. Ze nemen er een goedlopende bed en breakfast over. Een herenboerderij, met een moestuin, een bibliotheek én een antieke notenboom.

Beide vriendinnen hebben zo hun redenen om te gaan en zijn vastbesloten om een nieuw leven te starten. Zoals ze ook beiden stiekem vastberaden zijn om hun beste vriendin te ‘redden.’ Maar in het dorp duiken al snel de charmante, onhandige zoon van de voormalige eigenaren én een oude bekende op.

Dan blijkt dat het niet zo eenvoudig is om je verleden te vergeten, en je hart niet te volgen.