De laatste Orphan - Gregg Hurwitz RECENSIE

Recensie: De laatste Orphan - Gregg Hurwitz

Met De laatste Orphan is de Amerikaanse topauteur Gregg Hurwitz al aan zijn achtste boek toe in de reeks Orphan X. Toen in 2016 zijn eerste boek in de reeks verscheen deed niets vermoeden dat de Jason Bourne-adept Evan Smoak zou uitgroeien tot een fel gesmaakt hoofdpersonage. Ondertussen haalt elk boek met hem als protagonist topcijfers in de bestsellerlijsten. Gregg Hurwitz is dan ook niet zomaar de eerste de beste. Zijn vooropleidingen als taalkundige en psycholoog, gemixt met zijn Shakespearekennis, zorgen steevast voor rake en spannende plots. Hij schreef ondertussen ook heel wat scenario’s voor bekende Hollywoodproductiehuizen en talloze TV-series. Voor wie Orphan X nog niet zou kennen: alles draait rond Evan Smoak. Hij werd als wees in een overheidsprogramma gedropt en opgeleid tot moordmachine. Toen het programma werd opgedoekt, bleef hij uit handen van de regering en staat hij bekend als Nowhere Man, iemand die help biedt en ‘slechte’ mensen uitschakelt.

De laatste Orphan start met een zeldzame fout van Evan Smoak. Hij wil zijn vriendin Mia bezoeken in het ziekenhuis, maar loopt in een hinderlaag van de regering. Hij wordt opgepakt en de president belooft hem gratie als hij een zekere Luke Devine uitschakelt. Deze laatste is een louche multimiljardair die het de president flink lastig maakt. Evan heeft zo zijn twijfels bij de ware beweegredenen van de president. Hij ontsnapt uit de handen van de FBI en gaat zelf op onderzoek uit. Wat volgt is een razend spannende confrontatie met Luke Devine en zijn handlangers en een zwaar moreel dilemma.

De laatste Orphan kan perfect als standalone gelezen worden, maar natuurlijk is de achtergrondinformatie van de vorige boeken mooi meegenomen. De mensen die het dichtst bij Evan staan, Joey Morales en Mia, komen iets minder aan bod in dit boek, al heeft hij zijn beschermengel Joey en haar technologische kennis wel weer nodig om alles tot een goed eind te brengen. Een aparte rol is deze keer ook weggelegd voor Candy aka Orphan V. Zij  staat hem eveneens bij. Het hoofdpersonage heeft doorheen de reeks al een hele weg afgelegd, en ook nu weer besteedt Gregg Hurwitz extra aandacht aan de ontwikkeling van zijn personage. De sociaal onhandige Evan beleeft wat innerlijke twijfel en dat maakt hem meer menselijk. Bovendien wordt hij door Joey geconfronteerd met zijn afkomst en ook dat bezorgt hem muizenissen in zijn hoofd, met alle gevolgen van dien. Ook door de moeilijke zaak waarin hij nu verwikkeld is, krijgt hij hersenspinsels. Daarnaast blijft de auteur natuurlijk aandacht hebben voor de spanning en de actie. Die spat weer van de bladzijden, waarbij gruwelijkheden niet geschuwd worden. De titel De laatste Orphan lijkt wat bizar, aangezien het er niet naar uitziet dat dit het laatste deel wordt in de reeks. Fans hopen alvast van niet, want het personage is nog niet uitgemolken en Hurwitz lijkt er steeds meer vat op te krijgen.

Orphan X 8 - De laatste Orphan

1  2  3  4  5

Nog één opdracht. Nog één slachtoffer. Nog één keer Orphan X…

Evan Smoak – alias Orphan X – is zijn achtervolgers altijd te snel af geweest. Totdat hij een klein foutje maakt. Nu ligt zijn lot in handen van de president van de Verenigde Staten, die hem een eenmalig aanbod doet: in ruil voor zijn leven moet Evan iemand uit de weg ruimen die te machtig en gevaarlijk is om te laten leven. Maar Evan heeft zich één ding heilig voorgenomen: hij zou zijn dodelijke vaardigheden alleen nog maar inzetten tegen personen die het ook daadwerkelijk verdienden. Nu moet hij beslissen wat belangrijker is – zijn principes of zijn leven.

• Slag of stoot - Meghan Quinn